Zet een fervent BMW-rijder met een fanatieke Audi-rijder samen in één kamer en het duurt gemiddeld twee minuten voordat ze hun overtuigingen op elkaar loslaten. De BMW-rijder zal stellig vertellen dat achterwielaandrijving superieur is voor rijplezier en dat Audi’s enkel ondersturen. In de ban van de vier ringen zal de tegenpartij quattro bewieroken. Geen een van de twee zal zijn geloof loslaten. Het zit diep.

Ik voel een ‘maar’ aankomen

Ja, er is iets geks aan de hand. De nieuwe BMW M5 stuwt het vermogen (in de meeste rij-modi) naar vier wielen en Audi komt met een heuse achterwielaandrijver. De Audi R8 RWS (Rear Wheel Series) is de eerste driftbare auto van het merk sinds een erg lange tijd. Is de wereld gek geworden?

Wow, waarom?

Het bewind van de saaie Audi is voorbij. Het merk wil bewijzen dat ze serieuze sportauto’s kunnen bouwen voor puristen. De Audi R8 RWS is de lichtste, puurste en goedkoopste R8 die het merk maakt. Ze bouwen er slechts 999.

Schakelt de vierwielaandrijving zichzelf uit?

Nee, geen loskoppelende aandrijfassen of dat soort gekheid. Via de automaat met dubbele koppeling vloeit de aandrijving naar de achterwielen. Meer niet. De V10 produceert 540 pk en in 3,7 seconden zit ie op de 100 km/u. De topsnelheid is een gezonde 320 km/u. Audi snoepte 50 kilo van het gewicht af, waardoor de Audi R8 RWS nu 1.590 kilo weegt. Variabele stuurbekrachtiging, adaptieve dempers en meesturende achterwielen zijn allemaal ook niet leverbaar.

En hoe rijdt dat?

De Audi R8 RWS stuurt scherper dan de andere uitvoeringen, dat merk je meteen. De driftbare R8 aarzelt geen moment, hoeft zich niet te zetten en hapt direct op de bocht in. Bovendien stuurt hij zwaarder dan zijn broers – en dat is erg fijn.

Op de Spaanse wegen waar we de R8 testen, vloeit de Coupé heerlijk door de bochten. De afstelling van de statische dempers voelt perfect. Niets ontzet de RWS in de bochten, ook hobbeltjes hebben geen invloed. De Pirelli P Zero-banden houden bakken met grip.

En valt ermee te driften?

Op de openbare weg niet. Zoals gezegd: de banden hebben erg veel grip. Op het circuit (en in ons geval op winterbanden) heb je genoeg ruimte om te smijten, en dan wil het achterste van de R8 zeker om komen. Hoewel Audi weinig ervaring heeft met achterwielaandrijvers, is de balans bijzonder goed. Je kunt met een flinke hoek driften en de auto ondersteunt je daarin. Alleen bij het rechtzetten wil het differentieel een beetje happen. Pas dus op voor snap oversteer, waarbij de auto plots de andere kant op schiet.

De conclusie?

Het stuurgedrag is beter bij de les, de dempers naderen de perfectie, hij is lichter, minder duur en je kunt er zelfs mee driften. Afhankelijk van je doel (ga je wintersporten?) zou dit de beste Audi R8 voor je geld kunnen zijn. In ieder geval de leukste.

Reacties

  • Verplichtenaamhaha heeft op 13 mei 2018 geschreven:

    Leuk grapje van Audi maar bij de eerste generatie R8 kan men de middelste en voorste diff verwijderen. Het zijn puur mechanische diffs. De computers zullen daardoor niet flippen. Het kost een hobbyist misschien 2 uren en er is veel over geschreven op fora.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)