
Wij consumenten, geïnteresseerden en fanboys kunnen maar moeilijk wennen aan verandering. Toen BMW de 3-serie Coupé ineens 4-serie wilde gaan noemen, was het hek van de dam. Dus bleven de E92 en E93 (coupé en cabrio) nog als 3-serie door het leven gaan. Hetzelfde is aan de hand bij Audi, dat wilde alle namen van elektrische modellen ‘even’ maken en de versies met elektromotor ‘oneven’. Dat plan is nu in de prullenbak gegooid en dat betekent dus dat de Audi RS 6 zijn naam houdt.
Maar er is meer goed nieuws: de nieuwe Audi RS 6 zal zijn V8 behouden. Dat meldt Evo Magazine. Lange tijd was er speculatie of Audi al zou downsizen naar een V6. Enkele weken geleden waren er nog geruchten over een plug-in hybride met biturbo V6. In het kader van kleinere motoren en de CO2-uitstoot beperken, is dat een begrijpelijke keuze. Volgens Evo Magazine wordt het een bekende aandrijflijn: de plug-in hybride aandrijflijn met V8 van de Urus.
Vermogen voor de nieuwe Audi RS 6 zal voldoende zijn
De V8 plus elektromotor kennen we natuurlijk al van diverse andere producten van de Volkswagen Groep. Denk aan de Bentley Continental GT Hybrid, de Lamborghini Urus SE en de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Die hebben rond de 780-800 pk en 1.000 Nm. Meer dan voldoende voor de Audi RS 6. Overigens zullen er niet één, maar twee Audi RS 6-modellen zijn. Naast de plug-in hybride, zal er ook een volledig elektrische versie verschijnen.
Qua vermogen (en gewicht) zullen ze elkaar niet heel erg veel ontlopen, schatten wij zo in. Qua prijs wel, want vooralsnog is BPM op plug-in hybrides hoger dan op elektrische auto’s. Sterker nog, door het strenger maken van de meetmethodes van plug-in hybrides, zullen die ook aanzienlijk duurder worden, zeker in Nederland dus. De huidige Audi RS 6 zit nu in zijn laatste levensfase. De laatste exemplaren van de RS 6 GT (het fantastische uitzwaaimodel) worden nu afgeleverd.
Hoelang moet ik nog wachten?
De nieuwe Audi A6 wordt over een paar weken al onthuld. Wellicht dat Audi ook meteen het doek trekt van de S6. Dat is een tactiek die ze de laatste tijd vaker toepassen. Bij de introductie van de nieuwe A5 en A6 e-tron toonde Audi direct de S-variant. Een groot verschil is dat de Audi RS-modellen worden ontwikkeld en gebouwd door Audi Sport GmbH in Neckarsulm. Nu er nog PHEV’s en dikke motoren verkocht mogen worden, zal Audi het model waarschijnlijk relatief snel op de markt brengen.
Lees ook: Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe
De grootste concurrent van de Audi RS 6 zal de BMW M5 Touring zijn, die ook een V8 met elektromotor combineert. Een Mercedes-AMG E63 staat ook op de planning, Welke motor die krijgt, is nog niet bekend. Wel weten we dat Mercedes moeite heeft om de viercilinder C 63 AMG te slijten. Die ‘fout’ willen ze niet nog een keer maken. Ook hier heeft Mercedes voldoende techniek al op de planken liggen die ze kunnen gebruiken.
Paco heeft op 6 februari 2025 geschreven:
Is echt een van mijn droom auto’s die onbereikbaar zijn voor mij