Audi RS 6 verlaagd? Nope, is stuk

De luchtvering heeft geen puf

Foto('s): TopGearAudi RS 6 C8 niet verlaagd, maar met kapotte luchtvering
Foto('s): TopGearVelgen en remmen Audi RS 6 C8 met luchtvering
Foto('s): TopGearVelgen en remmen Audi RS 6 C8 met luchtvering
Foto('s): TopGearFoutmelding in display Audi RS 6 C8
Foto('s): TopGearAudi RS 6 C8 met kapotte luchtvering
Audi RS 6 C8 niet verlaagd, maar met kapotte luchtvering
Velgen en remmen Audi RS 6 C8 met luchtvering
Velgen en remmen Audi RS 6 C8 met luchtvering
Foutmelding in display Audi RS 6 C8
Audi RS 6 C8 met kapotte luchtvering

Tuners wereldwijd verklaarden al massaal de oorlog aan de bodemspeling van de nieuwe Audi RS 6. Abt en Wheelsandmore lieten de nodige millimeters verdwijnen terwijl het vermogen toenam. In het geval van Wheelsandmore zelfs tot meer dan 1.000 pk. Deze blauwe Audi RS 6 C8 is waarschijnlijk de laagste ter wereld, maar niet door toedoen van een tuner. Dit is de test-Audi van onze Engelse TG-collega’s, en er is iets mee aan de hand.

Op een ochtend vond de betreffende testredacteur dat de 22-inch wielen van de RS 6 wel erg diep weggestopt waren in de wielkasten. Een foutmelding op het dashboard bevestigde het vermoeden: er is iets mis met de luchtvering. De luchtpomp werkt nog wel, dus als de auto draait, pompt het systeem de balgen wel vol, maar zodra de auto stilstaat, begint hij te zakken. Na een paar uur staat de stationwagen al wat lager, maar na een paar dagen rust de ruim 2.000 kilo aan prestatieblik op de banden.

Gebruikers op Twitter zijn ervan overtuigd dat er een lek zit in het luchtveringssysteem, en dat lijkt aannemelijk. Het schijnt vaker voor te komen bij A6 Allroads en A8’en. Misschien interessant om te weten voor wie over tien of twintig jaar een Audi RS 6 op de kop wil tikken: let even goed op de luchtvering, dit kan een dure reparatie zijn.

Reacties
  1. Chris Jansen zegt op 19 mei 2020 om 23:41:

    Weer van die Duitse rommel, niet kopen dus.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws