Je kon je vingers er op natellen dat er van de prachtige Audi A5 ook een open versie zou komen. In mei staat hij in de showroom, de topper S5 Cabriolet komt iets later. Maar die reden we wel alvast!

Wat vinden we van de Audi S5 Cabriolet?

Het is een schoonheid van een auto. De fraaie neus, subtiele welvingen in de flanken en de slanke achterkant, afgemaakt met de mat-aluminium raamstijlen en het chique chroomrandje op portierhoogte rond de hele auto: prachtig. Zelfs met de kap omhoog ziet hij er allersmakelijkst uit. Het is niet helemaal gelukt om de Cabrio de wonderschone daklijn van de A5 Coupé mee te geven, maar het komt behoorlijk in de buurt. De stoffen kap zelf is trouwens een klein technisch hoogstandje: hij gaat binnen 15 tellen open of dicht, en dat kun je ook rijdend tot 50 km/u doen. Of van een afstandje; de ware poseur loopt op z’n dichte auto af, drukt op het knopje en stapt in een open auto in. De isolatie is verbluffend: je hoort nauwelijks meer wind- of ander geruis dan in een gewone A5. Open rijden kan probleemloos tot uiterst kostbare snelheden. Zeker met het standaard bijgeleverde windschot kun je tot dik boven de 200 km/u zonder noemenswaardige stemverheffing praten over de genoegens van een rijbewijs – zolang je het nog hebt.

Hoe rijdt de Audi S5 Cabriolet?

De S5 heeft opmerkelijk genoeg niet de 4,2-liter V8 van z’n dichte broer, maar een direct ingespoten drieliter V6 met compressor. Downsizing, je kent het inmiddels wel. Voor de prestaties maakt het niet eens zoveel uit: hij levert 333 pk tegen de 354 stuks van de Coupé, maar heeft even veel koppel (440 Nm). Hij sprint een halve seconde langzamer naar de 100 (5,6 tegen 5,1 s), maar haalt ook 250 km/u. Hij is wel een stuk zuiniger: gemiddeld 9,7 liter per 100 kilometer, tegen de 12,1 van de coupé. Scheelt ook meteen elke kilometer 64 gram CO2. Belangrijker is dat de V6 zo zalig aan het gas hangt en zo goed klinkt dat je de V8 geen moment mist. 
Dankzij het Drive Select-systeem (waarmee je via de knopjes Comfort, Dynamic en Auto diverse parameters van de auto beïnvloeden: de vering, besturing, manier waarop de bak schakelt, esp-instellingen enzovoort) kun je de S5 zo comfortabel laten rijden als een Mercedes, zo dynamisch als een BMW en met de ‘Auto’-stand zit je precies tussen die twee in. Die laatste stand is ook de beste. De besturing is dan zalig scherp en direct, de vering stevig zonder stoterig te worden en de elektronica laat een net ietsje hogere funfactor toe. Een zeventraps DSG-bak (pardon: S-Tronic, in Audi-taal) is standaard en je weet: beter wordt een versnellingsbak bijna niet.

Wat zijn de sterke punten van de Audi S5 Cabriolet?

Eigenlijk is hij overal goed in. Hij ziet er dus fantastisch uit en rijdt al even goed, en op andere vlakken laat hij al evenmin steken vallen. Omdat de kap van stof is heb je een zeer acceptabele hoeveelheid bagageruimte over, ook als je dicht rijdt: 320 liter. Ter vergelijking: een 3-serie Cabriolet moet het doen met 210 liter. De achterbank is in delen neerklapbaar, zodat je maximaal 750 liter kunt stapelen. Achterin kun je nog best aardig zitten en de optielijst staat stampvol met ‘Hebben!’-spulletjes; van een Bang & Olufsen-stereo tot een ventilator die warme lucht in je nek blaast (à la de Mercedes Airscarf, precies), het is allemaal even goed voor elkaar. 

Waar is de Audi S5 Cabriolet minder goed in?

Goeie vraag. Geen idee eigenlijk. Echt. Nou, vooruit: door alle afgeronde hoeken is het op alle fronten raden waar de auto begint en ophoudt, en de verstevigde A-stijlen maken het zicht er ook niet beter op. Een parkeerhulp achter is standaard, maar toch. En als de prijs al bekend zou zijn, dan hadden we daar waarschijnlijk wat over te mekkeren, want goedkoop zal hij niet zijn. De instap-A5 Cabriolet, de 2.0 TFSI, komt op 52.750 euro, dat weten we al wel – dat is bijna 12 mille meer dan z’n dichte tegenhanger. De ‘gewone’ S5 kost dik 84.000 euro, maar die heeft wel weer een V8 en vast ook weer een heel andere uitrusting enzo; het blijft nog even raden, maar meevallen zal het zeker niet.

Welke zouden wij bestellen?
Een blauwe. Ten eerste natuurlijk omdat het een pracht van een kleur is, ten tweede omdat die kleur exclusief is voor de S5. En je kunt nog kiezen uit vier kleuren voor de kap (zwart, blauw, bruin en rood); daar denken we nog even over na. Een jaar of 60, waarschijnlijk – tegen die tijd kunnen we hem wel betalen.

Eerste conclusie

Beeldschone, bloedsnelle en toch comfortabele open vierzitter waar we ook met de slechtste wil niets op kunnen aanmerken. In twee woorden su-per


Technische gegevens Audi S5 Cabriolet

Vermogen (pk) 333
Koppel (Nm) 440
0-100 km/u (s) 5,7
Top (km/u) 250 (begrensd)
Verbruik (l/100 km) 9,7
Vanafprijs (€) n.n.b.
In NL medio 2009

Reacties