Audi Skysphere krimpt en groeit

Een nieuwe elektrische roadster van Audi

Foto('s): AudiAudi Skysphere
Foto('s): AudiAchterkant Audi Skysphere
Foto('s): AudiAudi Skysphere interieur
Foto('s): AudiVoorkant Audi Skysphere
Foto('s): AudiAchterkantAudi Skysphere
Foto('s): AudiDaklijn Audi Skysphere
Foto('s): Audiinterieur Audi Skysphere
Audi Skysphere
Achterkant Audi Skysphere
Audi Skysphere interieur
Voorkant Audi Skysphere
AchterkantAudi Skysphere
Daklijn Audi Skysphere
interieur Audi Skysphere

Audi brengt ons een stapje dichter bij de toekomst die Hollywood ons al in de jaren negentig beloofde. Alhoewel: voor nu is dit nog een studiemodel waarvoor nog geen concrete productieplannen bestaan. De nieuwe Audi Skysphere kan zowaar transformeren van een lange GT in een kortere sportauto. De wielbasis kan met 250 millimeter uitschuiven van formaatje RS 5 naar formaatje Audi A8 L.

De totale lengte van de nieuwe Audi Skysphere is maximaal 5,19 meter – gigantisch voor een cabriolet. In de kortere sportmodus is de auto 4,94 meter lang. Het design van de Audi Skysphere is geïnspireerd op dat van de Horch 853. Er waren al eerder geruchten dat het oude automerk Horch een submerk van Audi zou worden, maar wellicht is dit wel de uitwerking daarvan.

Geen dikke V8

Zoals je waarschijnlijk al wel vermoedde, is de Audi Skysphere volledig elektrisch. Volgens het merk is dit de eerste van drie nieuwe conceptcars die ‘Audi’s visie op de progressieve luxe van de toekomst weerspiegelen’. Volgend jaar krijgen we de Audi Grandsphere en de Urbansphere te zien. De naam duidt op het interieur dat de inzittenden omringt.

Specificaties Audi Skysphere

Dankzij een elektromotor van 620 pk en 750 Nm is een 0-100-tijd van 4 seconden mogelijk, volgens de berekeningen van Audi. Het totale gewicht moet uitkomen op 1.800 kilo, wat voor een elektrische auto van dit formaat behoorlijk meevalt. De actieradius zou 500 kilometer moeten bedragen, met dank aan een 80-kWh accupakket en ondanks de enorme 23-inch velgen.

Autonome functies van de Audi Skysphere

De cabriolet zou helemaal zelfstandig kunnen rijden. Wanneer de Audi het werk doet, kunnen de inzittenden een film kijken of een Zoom-meeting houden, volgens Audi. Uiteraard is er gedacht aan de duurzaamheid: voor het interieur gebruikt het merk duurzame microvezels, synthetisch imitatieleer en duurzaam geproduceerde natuurlijke materialen als eucalyptushout. We achten de kans niet heel groot dat Audi de Skysphere in deze vorm gaat produceren. Al dachten we dat ook ooit over de Audi RSQ uit iRobot – en dat werd uiteindelijk de R8.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken