
Na een paar jaar sportauto’s pesten is de Audi SQ2 toe aan een opfrissessie. De compacte crossover met kapsones wordt alom gewaardeerd, dus het zou vreemd zijn als Audi het recept geheel zou omgooien. Dat doen ze dan ook niet: de Audi SQ2 facelift blijft voor een groot deel hetzelfde.
De opvallendste wijziging is ook meteen in your face, want de neus van de SQ2 oogt een stuk voller en agressiever dan voorheen. Tussen de grille en de motorkap werden smalle luchtopeningen toegevoegd (goed kijken) en de twee zwarte plastic opzetstukken aan weerszijden van de bumper zijn puntiger en agressiever. De grille kreeg een honingraatpatroon waarin bijen ter grootte van spreeuwen zich thuis zouden voelen. Audi’s hoofdattractie blijft natuurlijk led-licht, dus zijn matrix-koplampen met scherp getekende segmenten voortaan standaard. En ja, ze doen een dansje bij het ontgrendelen.
Op technisch vlak veranderde er weinig aan de Audi SQ2 facelift. Hij heeft nog steeds een 2,0-liter TSI-motor met 300 pk en 400 Nm, gekoppeld aan een zeventraps S-tronic-transmissie. Die combinatie is nu goed voor een top van 250 km/u en een 0-100-tijd van 4,9 seconden – voorheen was dat 4,8 seconden. De iets tragere acceleratie is ongetwijfeld te wijten aan de Europese emissie-eisen; iets vergelijkbaars zagen we eerder bij de Audi S3. Audi belooft wel een ‘voller geluid naarmate de snelheid toeneemt’, met dank aan kleppen in het uitlaatsysteem.
Van het minuscule verschil in acceleratie zul je weinig merken. De SQ2 heeft verder nog steeds een met 20 millimeter verlaagd sportonderstel, quattro-aandrijving en progressieve besturing. De rij-modi zorgen voor een veelzijdig karakter en je krijgt de nieuwste veiligheidsfoefjes en Audi Connect-diensten. De Audi SQ2 facelift komt begin 2021 naar de dealers, maar is vanaf december al te bestellen. Een prijs is nog niet bekendgemaakt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi SQ2 vs Merc-AMG A 35 vs VW Golf R vs Cupra Ateca

MTM Audi SQ2 doet een serieuze 480 pk

Abt Audi SQ2 krijgt een lef-injectie

Audi SQ2 vs Mercedes-AMG A 35

De snelste Audi’s van dit moment

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

MTM Audi SQ2 doet een serieuze 480 pk

De snelste Audi’s van dit moment

Audi SQ2: prijs is bekend

Audi SQ2 is een SQ7 in zakformaat

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)
