Audi SQ5 TDI facelift blijft een diesel

Met drie verschillende oled-achterlichten

Foto('s): AudiAudi SQ5 TDI facelift 2020 (wit)
Foto('s): AudiAudi SQ5 TDI facelift 2020
Foto('s): AudiAudi SQ5 TDI facelift 2020
Foto('s): AudiInterieur Audi SQ5 TDI facelift 2020
Foto('s): AudiInterieur Audi SQ5 TDI facelift 2020
Foto('s): AudiAudi SQ5 TDI facelift 2020 (wit)
Foto('s): Audi
Foto('s): AudiAudi SQ5 TDI facelift 2020 (wit)
Foto('s): AudiAudi SQ5 TDI facelift 2020 (wit)
Foto('s): AudiAudi SQ5 TDI facelift 2020 (wit)
Audi SQ5 TDI facelift 2020 (wit)
Audi SQ5 TDI facelift 2020
Audi SQ5 TDI facelift 2020
Interieur Audi SQ5 TDI facelift 2020
Interieur Audi SQ5 TDI facelift 2020
Audi SQ5 TDI facelift 2020 (wit)
Audi SQ5 TDI facelift 2020 (wit)
Audi SQ5 TDI facelift 2020 (wit)
Audi SQ5 TDI facelift 2020 (wit)

Het kan tegenwoordig alle kanten op bij Audi. Diesel, benzine, elektrisch – zeg het maar. De grote SQ8 en SQ7 leverden hun dieselmotoren bijvoorbeeld in voor een benzinemotor, maar de Audi SQ5 TDI facelift houdt het voorlopig toch bij een diesel. En hoewel de SQ5 pas een jaartje oud is, mag hij nu al onder het mes voor een kosmetische ingreep. De vernieuwde SUV krijgt dezelfde wijzingen als de reguliere Q5, dus met name de nieuwe koplampen en achterlichten. Wie voor de oled-achterlichten gaat, kan kiezen uit drie verschillende designs.

Specificaties Audi SQ5 TDI facelift

Audi spreekt over een ‘nieuwe versie’ van de 3,0-liter V6, maar de specificaties zijn identiek aan die van de SQ5 van vorig jaar. Dat betekent 341 pk, 700 Nm en een 0-100-tijd van 5,1 seconden. De top is begrensd op 250 km/u en een mild-hybridesysteem moet het verbruik iets indammen. Schakelen doet altijd een automaat voor je. Tot 70 procent van het vermogen kan naar de voorwielen worden geleid en maximaal 85 procent naar de achterwielen. Een sportdifferentieel op de achteras is optioneel.

Nog even over die achterlichten

De optionele oled-achterlichten bestaan uit drie blokken per achterlicht van elk zes segmenten. Al bij het samenstellen kies je uit één van de drie ontwerpen. De Audi SQ5 TDI facelift van je collega kan dus andere achterlichten hebben. Het verschil in design zie je als je de auto ontgrendelt bij de Leaving Home-functie. En op het moment dat de verlichting blijft branden als je uitstapt. Ook gaan de lampen branden als de auto geparkeerd staat en er iemand in de buurt komt met zijn of haar auto.

Als je de Dynamic-stand van de Audi SQ5 TDI inschakelt, veranderen de achterlichten nog eens van ontwerp. Zo laat je aan andere weggebruikers zien dat je klaar bent voor een stoplichtsprintje, of zoiets. Tevens signaleer je aan de politie dat ze jou even in de gaten moeten houden. In de Q5 niet zo’n punt, maar in de SQ5 is het niet heel lastig om illegale snelheden te halen als je wegknalt bij een stoplicht.

Reacties
  1. WDoldersum zegt op 13 november 2020 om 17:17:

    Ja geef mjj maar en Diesel

  2. K.Waalzaan zegt op 12 november 2020 om 12:32:

    Waarom geen benzine SQ5

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws