Een elektrisch busje van Audi – dat is lang geleden. Wat zeg je? Audi maakt geen busjes? Vooruit, je hebt deels gelijk. In de jaren vijftig bouwde het Duitse DKW al volledig elektrische busjes. DKW was één van de merken die fuseerden om samen het merk te vormen dat we nu kennen als Audi. Deze Audi Urbansphere is het eerste busje van het merk in lange tijd – als er ooit een echt productiemodel komt, tenminste.

De Audi Urbansphere is voor nu nog een studiemodel en het merk spreekt nog niet over concrete productieplannen. Helaas, want wij kunnen nauwelijks beter vakantievervoer bedenken. Zou je spheren dat je die naam eerder heb gehoord? Kan kloppen, de Urbansphere is de grote broer van de Gransphere en de Skysphere. Wat ons betreft (we moeten toegeven: we zijn gek op busjes) is dit de coolste tot nu toe.

De elektrische bus van Audi heeft een rode loper

De deuren van de Audi Urbansphere slaan open en met een projector wordt er een digitale rode loper uitgerold. Binnenin zie je mooie zachte materialen en vier losse stoelen. De stoelen achterin kunnen bijna helemaal plat en als je je medepassagiers zat bent, kun je jezelf met een zogenoemde ‘privacykraag’ afsluiten van de rest. Alleen mensen met een fobie voor de tandarts zullen zich niet zo op hun gemak voelen.

Een grote houten lijst omhelst het interieur en er is heel veel glas. Voor de achterste passagiers hangt een doorzichtig scherm en in de voorstoelen zitten ook nog schermpjes. Direct achter het stuur zit een klein schermpje voor de bestuurder en de rest van de informatie zie je op het hout van het dashboard.

Zou deze Audi Urbansphere in productie genomen kunnen worden?

Het elektrische busje staat op het PPE-platform, waar ook de nieuwe Audi A6 e-tron op komt te staan. Het accupakket van 120 kWh moet makkelijk passen, met een wielbasis van 3,40 meter. De Audi Urbansphere is trouwens 5,51 meter lang.

Het vermogen is 400 pk en het koppel is 695 Nm. De actieradius van 750 kilometer lijkt ons alleen wat aan de optimistische kant. Technisch gezien klinkt het alsof het busje prima in productie genomen kan worden, maar dan waarschijnlijk gewoon met een achterbankje of een extra zitrij achterin.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)