Kilometerstanden zeggen lang niet alles over een auto. Toch is het een van de pijlers hoe de consument en handel de prijs van een gebruikte auto waardeert. Een auto met een lage kilometerstand is duurder dan eentje met een hoge kilometerstand. In Nederland wordt altijd bijgehouden hoeveel kilometer een auto heeft gelopen met de NAP. Nu gaat de RDW ook tellerstanden uit het Belgische kentekenregister opnemen.
Dat meldt niemand minder dan, nogal logisch, de RDW (rijksdienst wegverkeer) zelf. Dat doen ze naar aanleiding van een proef die ze hebben gedaan met voertuigen uit België. Een van de resultaten was dat het overnemen van de kilometerstanden uit het Belgische kentekenregister ervoor zorgt dat er minder gevallen van tellerfraude zijn.
Auto importeren uit België is beter dan uit Duitsland
In België is er een soortgelijke methode om de kilometerstanden bij te houden. Door op deze manier samen te werken wordt het lastiger om een auto bij import terug te draaien. In veel gevallen gebeurt het vlak voor import. Dus de creatieve ondernemer (oplichter klinkt ook zo negatief) koopt een nette auto met veel kilometers in het buitenland, draait de klok terug en zet hem in Nederland te koop met minder kilometers voor (veel) meer geld.
Dat gaat nu een stuk lastiger worden met Belgische import, want de RDW neemt de Belgische kilometerregistratie over. Het is niet zo dat het hetzelfde werkt als in Nederland. In principe is het vooral handig voor ‘de rode vlaggen’. Dus stel: de teller is teruggedraaid, dan krijgt je de melding van de RDW dat er een trendbreuk is in de kilometerstand en dat deze niet logisch is.
‘Geen oordeel vanwege invoer’
Als de kilometerstand wél logisch is, geeft de RDW gek genoeg niet de melding dat het in orde is. Je krijgt dan de melding ‘geen oordeel vanwege invoer’. Dat komt omdat de RDW niet zeker weet of de auto naast België in een ander land geregistreerd is geweest. Helemaal waterdicht is deze methode dus nog niet, maar je kunt in elk geval sneller zien wanneer het foute boel is.
Lees ook: De RDW heeft een nieuw wapen tegen tellerfraude
Vanaf 13 januari 2025 staan de Belgische kilometerstanden ook op het Nederlandse voertuigrapport. Het opvragen van zo’n rapport is helemaal gratis. De RDW houdt de kilometers bij van auto’s, motorfietsen en lichte bedrijfswagens. Bij diverse momenten – zoals APK en tenaamstelling – worden de kilometerstanden geregistreerd.
Wayne heeft op 11 januari 2025 geschreven:
In België krijg je bij elke keuring een document genaamd: de Carpass. Hierop staat vanaf de allereerste keuring de kilometerstand. Dit systeem is naar mijn mening het beste dat ze hebben uitgebracht om zo praktijken tegen te gaan.
Ti Ta Tovenaar heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Bij een garage uit Apeldoorn heb ik een testrit gedaan in een auto die door de keurend monteur beoordeeld werd als bijna zeker teruggedraaid.
Hij oordeelde dat bepaalde slijtages aan de auto (zowel intern als extern) onmogelijk zijn bij de vermeldde kilometerstand.
Een aankoopkeuring is mijn advies.
Driver heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Belgen kunnen ten eerste niet rijden dus de auto is al misbruikt.
Ten tweede zou ik nooit een Belgische auto kopen vanwege een dubbel misbruikt onderstel door de gatenkaas wat ze in België een wegdek noemen.
TvH heeft op 11 januari 2025 geschreven:
Er is maar 1 ding goed in Belgie, en dat is de weg terug naar breda.
Quintenrrrr heeft op 10 januari 2025 geschreven:
En jij bent de beste chauffeur zeker? Het zijn wel steeds de Nederlanders die hier in België op het middenvak blijven rijden. Ik hanteer net de regel: koop nooit een youngtimer of oldtimer in Nederland, want daar heeft altijd wel al een gierige beunhaas mee gereden.
Frank Hameetman heeft op 11 januari 2025 geschreven:
Uit een wetenschappelijk onderzoek is vastgesteld dat de Belgische chauffeurs de slechtste van Europa zijn en de meeste aanrijdingen veroorzaken. Trouwens de bruto autopremie is dubbel zo hoog als in Nederland.
Ben werkzaam gedurende 40 jaar in de de autoschaden en dus ervaring met deze zaak.
Vroeger te maken met de groep Jodi!
Booli heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Als die “Belgische” wage’ eerst uit Duitsland werd geïmporteerd heb je nog altijd geen zekerheid.. de carpass word pas aangemaakt bij inschrijving/registratie… Altijd de historiek bij de fabrikant proberen te checken want kilometers terug zetten is bijna niet te traceren wanneer “goed”gedaan…
Dick heeft op 8 januari 2025 geschreven:
Niemand is te vertrouwen!