Roomijs, televisies en koffie. Dat zijn dingen die volgens het Nederlandse CBS goedkoper geworden de afgelopen tijd. Verder is bijna alles duurder geworden. Auto’s zijn duurder, benzine is duurder en de elektriciteit wordt duurder. Maar de gifbeker is nog niet leeg: ook auto-onderdelen zijn ook nog een duurder geworden. In ieder geval in Duitsland, maar het kan niet missen dat ze hier ook meer kosten.
German Insurance Association (GDV) onderzoekt graag wat vervangingsonderdelen zoal kosten. Handig, aangezien het hun verzekeraars zijn die voor die kosten mogen opdraaien. Volgens de meest recente cijfers zijn de onderdelen binnen een jaar met gemiddeld zes procent gestegen. Geteld vanaf 2013 zijn de prijzen gemiddeld met 44 procent gestegen, terwijl de inflatie over die periode slechts 13 procent bedraagt. Dat meldt Automobilwoche.
Auto-onderdelen stuk duurder geworden door een monopolie
Volgens de Duitse tegenhanger van het Verbond van Verzekeraars hebben de fabrikanten van de reserve-onderdelen een ‘quasi-monopolie’. De onderdelen zijn zodanig beschermd dat ze niet nagemaakt mogen worden door derde partijen. De fabrikanten van de auto-onderdelen kunnen dus vragen wat ze zelf willen. Niet alleen ben je het haasje als je dan zelf iets wilt vervangen, maar ook de premie zal duurder uitvallen voor iedereen.
Andere oorzaken
Waar niets over gezegd wordt, is dat auto-onderdelen waarschijnlijk ook duurder zijn geworden om te maken. Kijk maar eens naar moderne koplampen of naar alle sensoren in de grilles van nieuwe auto’s. Ook grondstoffen zijn veelal duurder. Anderzijds steeg de prijs van een kofferklep sinds 2013 met maar liefst 60 procent en die zullen waarschijnlijk niet extreem veel veranderd zijn.
Reacties