‘De mondiale liefdesrelatie met de auto… is voorbij’, beweerde de schrijver van een opiniestuk in kwaliteitskrant The Guardian onlangs. ‘De auto zoals wij hem kennen, is in rap tempo aan het uitsterven; hij is een relikwie uit vervlogen tijden.’

Hij krijgt de laatste tijd meer en meer medestanders, die hele ‘de auto is dood’-denktrend. En zoals dat vaak gaat met denktrends, is het zonder meer een fascinerende gedachte, met maar een klein minpuntje: ik vrees dat het totale onzin is.

Het artikel heeft niet helemaal ongelijk

Voor alle duidelijkheid, ik ga hier niet een beetje op The Guardian zitten katten, hoor. De schrijver van het artikel had op veel vlakken ontegenzeggelijk een punt. Auto’s kunnen vervuilend zijn. Auto’s kunnen verschrikkelijke ongelukken veroorzaken. Auto’s zijn duur om te kopen en te rijden. Auto’s nemen in onze steden veel schaarse en dus waardevolle ruimte in.

Allemaal uitstekende redenen voor onze overheden om ruimhartig te investeren in prachtige systemen van openbaar vervoer in en om onze steden, en om het veilig en prettig te maken om te lopen en fietsen waar dat ook maar enigszins mogelijk is.

Maar toch. Zelfs in deze glorieuze, utopische, van volmaakt openbaar vervoer voorziene droomtoekomst zal het voor sommige mensen nog altijd nodig zijn om andere mensen, en zooi, naar de andere kant van het land te brengen.

Mensen hebben de auto nodig

En als die andere kant van het land op het platteland is, zullen ze daar een soort cocon op wielen voor nodig hebben, die plek biedt aan een aantal personen en over enige honderden liters aan bagageruimte beschikt. Een cocon die gebruikmaakt van ons bestaande wegennetwerk. We zouden hem ‘auto’ kunnen noemen.

Ik kom van het platteland van Cornwall. Geloof me: het zou natuurlijk kunnen dat er iets vreselijk misgaat met Twitter en dat Elon Musk daardoor per ongeluk zijn gehele vermogen schenkt aan de afdeling Openbaar Vervoer van deze provincie.

Maar als dat niet gebeurt, zul je van z’n lang-zal-ze-leven geen OV-netwerk creëren dat geheel landelijk Cornwall daarnaartoe of -vandaan krijgt waarnaartoe of -vandaan geheel landelijk Cornwall wil gaan. Tenzij geheel landelijk Cornwall geen problemen heeft met een kilometertje of zes lopen van de bushalte naar huis, na de wekelijkse boodschappen.

De auto gaat nooit verloren

De auto doodverklaren is zoiets als… het toilet doodverklaren, omdat het je niet bevalt wat mensen ermee uithalen. Prima als je het er niet mee eens bent, maar mensen zullen nog altijd gewoon hun dingen moeten doen (zoals, in het geval van de auto, ‘gaan naar plekken die niet Londen zijn’). Dus: accepteer de realiteit en vogel uit hoe je al die dingen zo schoon mogelijk kunt doen.

Bussen, fietsen, benen: ik ben dol op ze. Kan er geen genoeg van krijgen. We zouden er meer van moeten hebben. Maar tenzij je van plan bent de bevolking met enig geweld samen te drijven in één grote metropool, zul je ook in de toekomst autovormige dingen nodig hebben. (Of persoonlijke helikopters. Ja, helikopters, dat zou ook kunnen werken. Denk ik.)

En ja, laten we die autovormige dingen vooral zo schoon, groen en veilig mogelijk maken. Hoe onze auto’s worden aangedreven, hoe we ervoor betalen, hoe we ermee rijden, hoeveel we er als natie bezitten: dat alles moet (en zal) gedurende de komende decennia veranderen. Maar er zullen nog altijd auto’s zijn. Geruchten over hun dood zijn schromelijk overdreven.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)