Dodge Viper

Op 31 oktober stierf een Amerikaans icoon. De slechte verkoopcijfers van de derde generatie Dodge Viper deden de 8,3-liter V10 met omhulsel de das om. Zelfs de spectaculaire Dodge Viper ACR kon de beul niet redden. Toepasselijk gebruikte Wiz Khalifa de auto ook in de clip van See You Again

Mercedes CLS Shooting Brake

De nieuwe Mercedes CLS komt naderbij, maar een nieuwe Shooting Brake is onwaarschijnlijk. Hij verkocht niet goed genoeg. Wat gek is: want wie wil nou niet een auto met een daklijn voor de dragstrip en genoeg ruimte voor je hond? Stomme SUV’s.

Aston Martin V12 Vantage

Grote motor, kleine auto. Hot-rodden op z’n best. De 5,9-liter V12 hing aan een handbak en liet je harder gaan dan 320 km/u. Als je durfde. Met de komst van de nieuwe V8 Vantage, kwam geen V12. Nóg niet, tenminste. Aston Martin ontkent het nog, maar ze zijn druk bezig met het opmeten van de motorruimte om te kijken of de V12 uit de DB11 erin past.

Vauxhall VXR8

Nieuwe auto’s met enorme V8-motoren die 11-jes achterlaten en op commando rookpluimen produceren, zijn met het wegvallen van de Vauxhall VXR8 een stapje dichterbij de uitroeiing. Deze Australische spierauto zal gemist worden.

Suzuki Swift Sport zonder turbo

De allerlaatste hete hatch (of tenminste, warme hatch) zonder turbo verdween stilletjes in 2017. De Suzuki Swift Sport maakt plaats voor de nieuwe Sport met een 1,4-liter turbomotor met ongeveer hetzelfde vermogen, meer koppel en minder gewicht. Het aanstekelijke enthousiasme van de oude Swift zal gemist worden.

Analoge Ford Fiesta ST

Weg met de oude 1,6-liter viercilinder en erin met de 1,5-liter driecilinder. En nu met een lading rijmodi, uitlaatversterkers via de speakers en nog een hoop kunstmatige toevoegingen. De oude Ford Fiesta ST was eerlijk, analoog en altijd met een handbak. Hij had precies genoeg grip om fantastische pret mee te maken. Je kon niets instellen: hij was briljant uit de verpakking.

Airbumps van de Citroën C4 Cactus

Citroën zette dit jaar de drilboor in de Citroën C4 Cactus voor een facelift. En weg waren de kenmerkende airbumps. Net nu de designtaal een beetje op stoom kwam. Merde. Al zal niet iedereen ze missen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)