Deze Baja Porsche 911 is een prima daily driver

Volgens de makers, dan

Foto('s): Russell Built FabricationBaja 911
Foto('s): Russell Built FabricationBaja 911
Foto('s): Russell Built FabricationBaja 911
Foto('s): Russell Built FabricationBaja 911
Foto('s): Russell Built FabricationBaja 911
Foto('s): Russell Built FabricationBaja 911
Foto('s): Russell Built FabricationBaja 911
Foto('s): Russell Built FabricationBaja 911
Foto('s): Russell Built FabricationBaja 911
Foto('s): Russell Built FabricationBaja 911
Baja 911
Baja 911
Baja 911
Baja 911
Baja 911
Baja 911
Baja 911
Baja 911
Baja 911
Baja 911

Dit is tof. Het is een Baja Porsche 911 van de 964-generatie, door Russell Built Fabrication (RBF) omgebouwd tot een echte offroader. Volgens het bedrijf is het ‘de meest competente, veelzijdige, luchtgekoelde dual-sport 911 op aarde’. Als je wilt dat de Baja 911 een offroad-964 is, dan is hij dat. Maar RBF kan er ook een maken voor op de openbare weg, die er precies zo uitziet maar te gebruiken is als daily driver. Of eentje die voldoet aan de specificaties van bepaalde raceklassen. Of letterlijk alles wat daar nog tussen valt. Je klopt aan, opent je portemonnee en spreekt je diepste wensen en verlangens uit. Klinkt redelijk simpel, toch?

Wat het eerst opvalt, afgezien van zijn algehele zaligheid, is dat hij breed is. Heel erg breed. Russell Built Fabrication heeft de spoorbreedte van de auto met zo’n 36 centimeter uitgebreid. Ook de wielbasis is met bijna 8 centimeter vergroot. Volgens de fabrikant geeft dit de auto ‘een meer gebalanceerd zwaartepunt en meer stabiliteit’. De veertorens zijn gemaakt van stevige materialen en de draagarmen en fusees zijn ook nieuw. Een set van 2,5-inch schokbrekers die je op drie manieren kunt instellen geeft de auto zo’n 20 centimeter aan veerweg.

Achterop doet de Baja denken aan een oude strandbuggy met een chromoly-frame. De draagarmen zijn nieuw, maar ze zitten aan de originele bevestigingspunten. Hierdoor blijven ‘de karakteristieken van de wegligging die de ingenieurs van de Porsche 911 in hun hoofd hadden’ intact. Alleen heeft hij nu zo’n 34 centimeter aan vering dankzij instelbare schokbrekers. En een NASCAR-stabilisator kan natuurlijk ook niet ontbreken.

Het doel van Russell Built Fabrication was om iets te bedenken dat ‘uit de racefabriek van Porsche had kunnen komen als ze hun inzet op offroad-racing in de jaren negentig hadden voortgezet met de 964′. De auto heeft dus enorme wielkasten, een motorkap in rallystijl, lichtgewicht deuren en een lichtgewicht dak. Jep, elk paneel is speciaal gemaakt met samengestelde materialen. RBF heeft 180 kilo van het originele gewicht van de 964 afgesnoept. Er blijft een gewicht van 1.270 kilo over.

De Baja Porsche 911 heeft ook een behoorlijke motor om hem vooruit te krijgen. De originele 3,6-liter is vergroot tot 3,8 liter en de motor krijgt zaken als nieuwe ingewanden, nieuwe gaskleppen en een nieuwe inlaat. De ECU is van Motec en de motor levert 370 pk en 420 Nm. Voor de rest heeft hij de standaard aandrijving van een Porsche 911 Carrera; je kunt kiezen tussen achter- of vierwielaandrijving.

Het interieur kan Spartaans of weelderig zijn; je kunt het zo duur maken als je portemonnee toelaat. Maar wat je sowieso krijgt, is een veiligheidskooi en geluidsdicht carrosserieplaatwerk. In de auto vind je ook een digitaal scherm van Motec, een afsluitbare opslagkist achterin en koolstofvezel stoelen van Sparco.

RBF heeft de prijs nog niet bekendgemaakt, maar ga er maar van uit dat die hoog zal zijn. Of de Baja 911 het waard is? Bekijk de foto’s hierboven en durf die vraag dan nog eens te stellen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws