Bezorgbusjes rijden nu vaak toch al alsof ze binnen één seconde van hun voorganger moeten blijven om DRS te pakken, dus zo gek een bestelbusje van sportauto- en motorfietsfabrikant KTM niet. Nee, de Oostenrijkse fabrikant werkt niet aan het sportiefste bedrijfsbusje ooit, maar wel eentje die erg licht en efficiënt moet zijn. Dit is de H2X Darling Van: een waterstofbusje dat op het zogenoemde Origami-chassis van KTM staat.
KTM bouwt naast motoren ook de lichtgewicht X-Bow en de waanzinnige GT-XR. Ze weten dus wel iets van lichtgewicht auto’s. Het platform van KTM zou niet alleen heel licht zijn, maar ook voordelig zijn om te produceren. Wat de Darling Van weegt of wat hij moet kosten, is overigens nog niet bekend. Voor nu is het busje nog een prototype. Samen met toeleveranciers gaat H2X nu kijken of alles haalbaar is. Prijzen zijn dus ook nog niet bekend.
Specificaties van de bedrijfsbus van KTM
We weten we dat de H2X Darling Van tussen de 1.000 en 2.550 kilo mag trekken en dat je 3.500 kilo aan spullen in de laadruimte mag proppen. H2X wil de bus aanbieden in drie formaten, waarbij de langste een laadruimte van 5,8 meter heeft. Ook wil H2X een taxiversie aanbieden waarbij de langste versie ruimte heeft voor tien mensen. De actieradius van de waterstofbus is meer dan 400 kilometer en tanken zou binnen enkele minuten gepiept moeten zijn – áls je een waterstofstation kunt vinden.
Reacties