Belangrijk jaar voor de maximumsnelheid in Duitsland

De onbeperkte snelheid op de Duitse Autobahn kan dit jaar afgelopen zijn

maximumsnelheid in duitsland
Foto('s): Rowan Horncastle / BBC

De discussie over uitstoot en veiligheid even daargelaten: het zou een enorm gemis zijn als Duitsland een maximumsnelheid invoert over de volledige Autobahn. Het is heus niet alsof je wekelijks met de grens overgaat om een potje voluit te blazen, maar het is fijn om minimaal één keer te kijken wat je geliefde blik kan zonder wettelijke beperkingen. Helaas ligt de onbegrensde Autobahn al enige jaren onder vuur.

Vooral de politieke partij De Groenen (Die Grünen) willen graag dat ze door heel het land niet harder rijden dan 130 km/u. Voornamelijk de CO2 die auto’s op hoog tempo uitstoten, zit ze enorm dwars. Eerdere pogingen om een maximumsnelheid in te voeren, waren onsuccesvol. De Groenen willen niet alleen een snelheid van 130 km/u, maar ook een verhoging van brandstofaccijnzen van 6 naar 16 cent per liter.

Een belangrijk jaar voor de maximumsnelheid in Duitsland

De maatregelen zijn onderdeel van het verkiezingsprogramma. Annalena Baerbock, die in de race is om de bondskanselier te worden, strijdt voor de maatregelen. Ze kan rekenen op een hoop weerstand van de tegenpartijen, zelfs uit de linkse hoek, die vindt dat de accijnsverhoging oneerlijk is voor mensen die het minder breed hebben.

Gemiddelde snelheid is al 117 km/u

Volgens bondskanselier-kandidaat Armin Laschet van de partij CDU is het onzinnig. Hij meent dat de gemiddelde snelheid op de snelwegen nu al op de 117 km/u ligt, en dat het onzinnig is om een maximum in te voeren. Hij vindt dat er gefocust moet worden op techniek om de uitstoot te verlagen, zo meldt Automobilwoche.

De verkiezingen vinden plaats in september van dit jaar. Sowieso treedt Merkel dan af, na zestien jaar. De CDU (de partij van Merkel) en De Groenen zijn de twee grootste partijen en staan dus wat betreft deze kwestie lijnrecht tegenover elkaar. Als De Groenen verkozen worden, betekent dat niet per definitie het einde van de Autobahn zoals we hem kennen, maar het komt wel in het geding.

Reacties
  1. Rik zegt op 6 juli 2021 om 23:17:

    Gas op de plank vuur uit de kuip
    Gang is alles
    Niks zo fijn als n 6.in lijn
    N v8 heeft macht
    In de war had je ook grunen
    We doen allemaal zo lief maar.p r de vries word op straat neergeschoten laten we over zulke dingen maar inzitten is veel gevaarlijker voor mn gezondheid

  2. Rick zegt op 6 juli 2021 om 20:07:

    Laten we nu allemaal en eindelijk eens ons huiswerk echt goed doen mbt CO2. Bekijk je biologie/flora fauna boeken/literatuur er nog eens goed op na. Daarna de echte statistieken.
    De zgn groene energie is overigens de grootste vervuiler, mja wel ‘groen’ he🥴
    Ga daarna naar een objectieve specialist op gebied van uitstoot. Diesel is de schoonste brandstof, maar dan moet het roetfilter er wel af, die die vervult juist. Ook hier brengen de absurde maatregelen bakken geld in het laadje.

    • Vincent zegt op 6 juli 2021 om 23:43:

      Nog nooit zoveel onzin in een paar regels gezien.
      waar haal je die onzin vandaan?

  3. John45 zegt op 6 juli 2021 om 19:34:

    Jammer als de maximumsnelheid in Duitsland verdwijnt, maar zie het helaas op termijn toch wel gebeuren. Het voordeel dat hard rijden leuk is en je 5 minuten later op je bestemming bent weegt niet op tegen de nadelen van heftige ongelukken en CO2 uitstoot.

    • Jacco zegt op 16 juli 2021 om 10:29:

      Waar haalt u het vandaan dat het maar 5 minuutjes scheelt?? Ik rij vaak zat stukken van 4 a 500 km in duitsland (en vervolgens 150/200 km nl naar huis) en ik kan je zeggen dat het geen 5 minuten scheelt, vaak scheelt het al snel meer als een uur en dan rijd ik niet eens zo heel hard omdat mijn auto moeite heeft boven de 165 te rijden. Misschien voor t slome stadsvolk dat het 5 minuten scheelt, maar dan heb ik een nieuwtje voor je. Bij veel steden in DE mag je maar 100/120. Co2 uitstoot maakt geen reet uit in stedelijk gebied verbruikt mijn auto meer als dat ik op de snelweg doe, ook duren mijn kms langer in de stad. En als ik een uur eerder op bestemming aankom als gepland dan is er dus 1 uur lang minder uitstoot van mijn auto.

    • Rick zegt op 6 juli 2021 om 20:03:

      Laten we allemaal en eindelijk ons huiswerk eens goed doen mbt CO2. Bekijk je biologie/flora fauna boeken/literatuur er nog eens goed op na. Daarna de echte statistieken.
      De zgn groene energie is overigens de grootste vervuiler, mja wel ‘groen’ he🥴

  4. Chris zegt op 6 juli 2021 om 13:14:

    Die Groenen moeten hun adem voortaan inhouden, zij ademen teveel CO2 uit met hun kletspraatjes, dan zijn we daar ook van verlost.

    • Eugene zegt op 6 juli 2021 om 18:58:

      Van mij mag de auto baan blijf af hardrijden goed uitlaat brand goed schroon brandstof zo blij nu is anders gaat op kaaskoppen lijk dat is toch niet de bedoeling nl rot land zeer duur is laat buren goede voorbeeld geven

  5. David zegt op 6 juli 2021 om 13:04:

    Inderdaad! Het zijn ook vaak die irritante figuren die hun mening aan anderen opdringen onder het mom van ‘groen’. En je mag dan eigelijk geen andere zienswijze hebben, want dan word je bijkans verketterd. En dit is niet generaliserend bedoeld; dit is (helaas) mijn ervaring.

  6. Tell me why zegt op 6 juli 2021 om 12:14:

    Waarom zijn al die ‘groene’ mensen zulke haters van alles wat het leven leuk maakt? Autorijden? Mag niet. Een lekker stukje vlees eten? Mag niet (terwijl de mens die biologisch gezien gewoon nodig heeft). Een fijn houtvuurtje? Mag niet. Reizen naar andere landen met het vliegtuig? Mag niet. Als deze betweters hun zin krijgen is “inclusief zijn” het enige wat we nog mogen…

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken