Bentley werd deze maand 100 jaar, wat betekent dat het merk een eeuw geleden al elektrische auto’s had kunnen bouwen. Maar nee, dit is de eerste. Tevens, zo zegt Bentley, is het ’s werelds eerste luxueuze hybride. Oh? En Lexus, Porsche en andere fabrikanten dan, vraag je je af? Dat zijn premiummerken, volgens de onnavolgbare Bentley-logica; geen luxemerken.

De Bentley Bentayga Hybrid toont gelijkenissen

De onderliggende technologie is echter wel gelijk aan die van de premiumhybrides die de VW Groep maakt. Er zit een elektromotor tussen de V6 en de transmissie. Die levert 130 pk aan de permanente vierwielaandrijving en haalt die kracht uit een 210 kilo zware accu van 13 kWh onder de vloer. Volgens Bentley kan de auto daardoor ongeveer 40 kilometer op alleen elektra rijden, met een top in de e-modus van 135 km/u. Heb je een thuislader? Dan is ie vol in 2,5 uur.

Een actieradius van 50 kilometer lijkt weinig, maar dikke SUV’s zijn populair in steden, en juist steden zijn streng wat betreft emissies. Bentley stelt dat je benzine verbruikt op de snelweg, om meteen elektra te kunnen toepassen wanneer de snelheden afnemen. Een druk op de knop voorkomt dat je brandstof verbruikt, tenzij je het gaspedaal (te) diep indrukt. Het navigatiesysteem van de Bentayga laat een groene cirkel zien die aangeeft tot waar je op elektra kunt rijden.

De Bentley Bentayga Hybrid voelt niet aan als een Bentley

Druk de startknop van de Bentley Bentayga Hybrid in en je voelt nog minder dan in de V8- of W12-versie (de diesel wordt in Europa niet meer geleverd), omdat hij in de elektrische modus start. Het verdient aanbeveling om de rij-modus niet op Comfort maar in de Bentley-stand te zetten, zodat hij wat alerter op het gas reageert, en daarna is de Bentayga heel blij met alleen maar e-power.

Heel stil, heel soepel. Maar niet heel snel. Je hebt immers maar 130 pk om 2,6 ton voort te bewegen, genoeg voor in de stad, maar je zult nooit de puur elektrische top van 135 km/u halen – bij 60 km/u heb je er genoeg van en schakel je over op de V6 en benzine.

Die slaat aan zonder dat je er echt iets van merkt, maar hoe je er ook naar kijkt en hoe je ze ook vergelijkt: de V6 is bij lange na niet zo verfijnd en soepel als de V8 of de W12. De Bentley Bentayga Hybrid is wat rauw middenin de toeren, hij hikt wat bij de kick-down, het geluid dat hij maakt is niet echt des Bentleys en je voelt de vibraties. Je merkt dat het hele systeem niet bijzonder geavanceerd is.

Bentley is klaar voor het elektrische tijdperk

De V6 heeft geen kracht over om de accu’s bij te laden, dus als die eenmaal leeg zijn, kunnen ze alleen worden bijgevuld door te remmen. En de Bentayga heeft geen één-pedaalsysteem waardoor dat bijladen al begint als je van het gas af gaat.

De Bentley Bentayga Hybrid zet hier dus bepaald geen nieuwe hybridestandaard, maar bewijst wel dat je een 2,6 ton zware SUV kunt rijden en toch (soort van) vriendelijk kunt zijn voor het milieu. Daarmee laat het merk zien dat het klaar is voor de toekomst.

Uithuilen en opnieuw beginnen

Dit is een belangrijke auto voor Bentley. Maar het is een heel voorzichtige tenuitvoerlegging: het accupakket is niet groot genoeg, de motor is niet krachtig genoeg en hij laadt onderweg niet snel genoeg bij. Dit is een hybride die – tenzij je alleen korte stukjes door de stad rijdt met regelmatige plug-in-mogelijkheden – de benzinemotor als dominante partner heeft.

Laten we dit beschouwen als een eerste probeersel. In 2023 moet er een geëlektrificeerde versie zijn van iedere Bentley. Ons wordt beloofd dat we in 2025 de eerste volledig elektrische Bentley te zien krijgen. Voor nu moet deze hybride meer – en andere – mensen geïnteresseerd maken in het merk. Want niet iedereen met veel geld wil ook per se veel benzine verstoken.

Specificaties Bentley Bentayga Hybrid (2019)


Motor
2.995 cc
V6 turbo hybride
449 pk @ n.b. tpm
700 Nm @ n.b. tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,5 s
top 254 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,7 l/100 km
124 g/km CO2
Afmetingen
5.140 x 1.998 x
1.742 mm (l x b x h)
2.995 mm (wielbasis)
2.619 kg
90 l (benzine)
427 / 1.770 l (bagage)
Prijzen
€ 182.473 (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

  • Frank heeft op 29 september 2019 geschreven:

    Technisch een “hoogstandje”……. Het vertoeven binnenin zal vast fantastisch zijn. Maar uiterlijk absoluut geen “hoogvlieger”

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)