'Benzineprijzen stijgen niet door CO2-heffing'

Dat meent de directeur van De Nederlandsche Bank

'Benzineprijzen stijgen niet door CO2-heffing'
Foto('s): Onno Blaauw / Nabewerking TopGear

Het kan je als autoliefhebber niet ontgaan zijn dat er nu écht concrete plannen in werking treden om de overstap naar de elektrische auto te bewerkstelligen. In juli werd een nieuw klimaatpakket gepresenteerd door de Europese Commissie, waarin bijvoorbeeld staat dat er een CO2-heffing komt voor aanbieders van benzine en diesel.

Er komt een heffing, maar benzineprijzen stijgen niet per se

Reken er maar op dat de aanbieders van brandstof deze CO2-heffing doorrekenen naar de klanten – de benzinepomp is immers geen liefdadigheidsinstelling. Volgens Olaf Sleijpen, directeur van De Nederlandsche Bank (DNB), betekent dat niet direct dat de benzine en diesel in Nederland veel duurder gaan worden. Dat meldt ED.

De overheid zou de Nederlandse accijnzen verlagen

Sleijpen meent dat de overheid ervoor kan kiezen om de bestaande accijnzen te verlagen om ‘dubbeltelling’ te voorkomen. Voor Nederland zou er dan weinig veranderen in de prijs van een litertje peut. Andere Europese landen zullen er dus meer last van hebben. ‘De Nederlandse economie kan dit prima hebben en het zorgt voor een gelijker speelveld’, zegt hij. We zijn alvast heel benieuwd wat de experts in de reacties op Facebook vinden over de suggestie dat Nederland belastingen gaat verlagen.

Reacties
  1. Maarten de Vries zegt op 5 september 2021 om 18:53:

    Agenda 2030 heeft volkomen gelijk, desalniettemin is de tekst erg rommelig geschreven en moeilijk te volgen voor de lezers.
    De waarheid is hard en de meesten onder ons hebben niet eens door dat we besodemieterd worden door de klimaat-dictators.
    @ Agendavrij, Kees, Boukehj, Blablabla, Agendavrij , Jan4 en overige wappies, jullie zitten er helemaal naast! of bent u toevallig dezelfde persoon met een andere nickname?
    De komende energie transitie is totale onzin en volksverlakkerij. een aanval op de portemonnee, zelfbeschikkingsrecht en vrijheden.
    De enigen die beter worden van deze transitie zijn de banken, multinationals en overheden die dit sprookje promoten en door uw strot willen drukken.
    Veel hogeropgeleiden denken het goede voorbeeld te geven door het voortouw te nemen in de global-warming waanzin.
    Niet teveel CO2 maar te weinig is gevaarlijk voor mens en milieu. Wist u dat de grootste klimaat supporters zelf in merkwaardige luxe leven? privé vliegtuigen, dikke villa`s, lees: vermogen familie Greta Thunberg. Hoe hypocriet kun je zijn!

  2. Jan4 zegt op 2 september 2021 om 17:13:

    NB, er is meer en meer recyclage van bijna alle grondstoffen.. mvg..jan4

  3. Jan4 zegt op 2 september 2021 om 17:10:

    L.S. graag de referentie datum van de gegevens a.u.b. elektrische auto’s droegen 8-10 jaar geleden meer bij aan CO2 uitstoot, zeker bij de productie.. Na al die jaren zijn de technieken beter, rendement is hoger.. Tijdens de levensduur van ev’s geven ze voldoende grote CO2 besparingen.. Belangrijk is ook te noteren dat we evolueren naar deel auto’s. Zeker als we noteren dat de meeste auto’s, gemiddeld 23 uur per dag stil staan. Zij die een eigen auto nodig achten, geen probleem.. idem voor de recente zonnepanelen..mvg..jan4

  4. Agendavrij zegt op 1 september 2021 om 09:58:

    Gaat het wel goed met je? Misschien moet je eens een weekje vrij nemen..

  5. Jantje zegt op 31 augustus 2021 om 12:08:

    Vele zeiken over milieu dat dan de moderne tijd stopt en dat ge zeik is alleen maar uitstel van executie zijn de mens is toch niet eeuwig dus zeik niet en leef zoals je gewend bent

    • @ego jantje zegt op 31 augustus 2021 om 14:25:

      Tuurlijk Jantje jij leeft alleen voor jezelf en schijt aan de wereld als je weg bent toch? Lekker egoïstisch van je.

  6. Blablabla zegt op 31 augustus 2021 om 08:48:

    Volgens een artikel van de alom “gerespecteerde” website coronazwendel.nl. Laat maar zitten.

  7. Agenda 2030 zegt op 30 augustus 2021 om 17:46:

    Jammer maar helaas: de ‘transitie’ naar E-auto’s is regelrecht volksbedrog, kost immens veel geld en energie, en put alle natuurlijke hulpbronnen in zeer korte tijd volledig uit.

    Nieuwsbericht van: 16/07/2021

    Frans Timmermans’ Green Deal maakt einde aan vrij privé autovervoer van Europese burgers – Nationaal Lab in Chicago komt met ontnuchterende conclusie: Elektrische auto’s genereren veel meer CO2 uitstoot dan gewone auto’s – Wereld heeft bij lange na niet genoeg hulpbronnen voor de ‘transitie’

    De EU heeft zijn nieuwe klimaatplannen gepresenteerd. Die zijn zó extreem en absurd, dat de Brusselse klimaatpaus Frans Timmermans toegaf dat het ‘verdomd moeilijk’ voor de burgers zal worden. De komende jaren worden we namelijk in een klimaatdictatuur geperst die een einde zal maken aan onze betaalbare energie, aan onze voedsel/bestaanszekerheid en aan ons privé vervoer – precies zoals in de Sovjet Unie het geval was, en waar het EU-apparaat in Brussel een naadloze kopie van is. Timmermans maakt met zijn waanzinnige ‘Groene Deal’ de aloude bijnaam van zijn partij – de PvdA : Partij van de Armoede – meer dan waar. Ons wordt feitelijk bittere armoede en een ellendig bestaan beloofd, en dat enkel om een niet bestaand antropogeen klimaatprobleem te bestrijden. Hongarije is zoals wel vaker een luis in de pels van de Brusselse communisten, en dreigt het plan te blokkeren.
    In 2030 moet de hele industrie van Europa de CO2 emissies ten opzichte van 1990 met 55% hebben verminderd, en dat terwijl de groei van de economie en werkgelegenheid nu al flink achterblijft vanwege de torenhoge energieprijzen die worden veroorzaakt door klimaatbelastingen en monstrueuze subsidies voor ‘duurzame’ energie. Er komen echter nòg hogere belastingen op energie (zoals op ‘vuile’ verwarming). Verder worden in 2035 alle nieuwe benzine- en diesel auto’s verboden. De luchtvaartindustrie wordt gedwongen minder uit te stoten en meer te betalen. 30% van alle EU-uitgaven gaat naar ‘groene projecten’.We gaan heel veel van onze burgers vragen’
    ‘Niets van wat we vandaag hebben gepresenteerd zal makkelijk worden,’ waarschuwde Timmermans. ‘Het zal verdomd moeilijk worden. We gaan heel veel van onze burgers vragen*. We gaan heel veel van onze industrie vragen, maar voor een goede zaak. Wij doen het om de mensheid een kans op overleven te geven.’
    * In realiteit wordt ons nooit iets gevraagd. We hebben geen enkele echte inspraak, en daarom zou er moeten staan ‘Wij gaan heel veel van onze burgers eisen‘.
    Vertel deze klinkklare nonsens maar eens tegen China, dat nog steeds meer nieuwe kolencentrales gaat bijbouwen dan er in de hele EU staan, en enkel lippendienst bewijst aan ‘Parijs’, de ‘Groene Deal’ en de ‘Great Reset’. ALS het Europa al lukt om de CO2 emissies naar nul te krijgen, en in dat proces onze samenleving automatisch terug te werpen naar de Middeleeuwen, dan zal dat nog geen deukje in een pakje boter slaan, omdat het een onmeetbaar klein effect zal hebben op de wereldwijde CO2 uitstoot.
    Green Deal gaat niet over klimaat, maar totalitaire controle
    Timmermans ‘kans’ is dan ook louter het zoveelste staaltje schaamteloze propaganda. Zijn radicale plannen zullen niets veranderen aan ‘klimaatverandering’, omdat dit niet wordt veroorzaakt door een paar promille menselijke CO2 uitstoot – het CO2 niveau in de atmosfeer is juist nog steeds gevaarlijk laag -, maar door factoren waar we geen enkele invloed op hebben: het nieuwe Zonne minimum, in combinatie met het steeds zwakker wordende magnetische veld van de aarde.
    De ‘Groene Deal’ heeft dan ook helemaal niets met het klimaat te maken, maar alles met totalitaire controle, het geven van de absolute macht over alle aspecten van ons leven aan een klein clubje ongekozen marxistische technocraten, die zichzelf net als de oude Sovjet leiders ongetwijfeld zullen uitzonderen van het onvermijdelijke einde aan vrij reizen, goedkoop vervoer, warme (en in een hete zomer juist koele) woningen, stabiele energie (energie gaat op rantsoen, zoals Duitsland nu al serieus overweegt) betaalbare boodschappen, fatsoenlijke inkomens, kortom: aan ALLE vormen van vrijheid, onafhankelijkheid en zelfbeschikking.
    Timmermans heeft namens de EU wat mij betreft hiermee de frontale oorlog verklaard aan het welzijn en de welvaart van iedere Europese burger. en daarmee aan onze hele toekomst. Brussel is een verwoestende misantropische machine geworden die alles wil afbreken wat na de Tweede Wereldoorlog met veel inspanning is opgebouwd.
    Hongarije: ‘Methodes van Europese Commissie onhoudbaar en onacceptabel’
    De regering van de Hongaarse premier Viktor Orban, toch al gehaat in Brussel vanwege een recente wet die kinderen beter gaat beschermen tegen pornografie, vroege seksualisering, genderdysforie en pedofilie, is zoals wel vaker het spreekwoordelijke lichtje in de Europese duisternis, en dreigt het plan te blokkeren.
    ‘De methodes die de Europese Commissie kiest zijn onhoudbaar en onacceptabel, omdat het leidt tot belastingen op vastgoed en auto’s, in plaats van dat de vervuilers betalen,’ reageerde minister Gergely Gulyas. ‘Dit zou tevens de resultaten van de kostenverlagingen van nutsbedrijven (energie en water) verwoesten. Dit voorstel is in zijn huidige vorm daarom onacceptabel voor Hongarije. Omdat unanimiteit is vereist, kan de EU dit voorstel niet uitvoeren.’
    Hogere prijzen ondermijnen investeringen
    Verzet zal er ook van China komen, dat hard op weg is om de Verenigde Staten in te halen als grootste economie ter wereld. De EU wil de import uit landen met minder strenge klimaatregels namelijk extra gaan belasten, en probeert daarmee andere overheden te dwingen dezelfde extremistische maatregelen te nemen. Bovendien ‘zal de implementatie wel eens een logistieke nachtmerrie’ kunnen worden, reageerde James Whiteside, topman bij Wood Mackenzie Energy Research & Consultancy.
    De CO2 prijzen in het ETS (Europese emissiehandel systeem) stegen na afgelopen woensdag onmiddellijk naar een record. De industrie zal deze prijzen zonder twijfel gaan doorberekenen aan de consumenten. Oost Europese landen klagen nu al dat de stijgende kosten hun investeringen in ‘schone’ technologieën juist ondermijnen.
    Volgens Simone Tagliapietra (European Council on Foreign Relations expert) is Timmermans’ plan ‘nog maar een eerste stap. We zullen de komende twee tot drie jaar heel veel frictie en spanning zien. Europa wordt een wereldlaboratorium voor diepe decarbonisering. De wereld zal de gelegenheid krijgen om te zien hoe je klimaatdoelen bereikt.’
    Eurointelligence noemt plan ‘schertsvertoning en zinsbegoocheling die niet gaat werken’
    Als de dictatuur in Brussel één ding heeft laten zien is dat het zijn plannen, hoe schadelijk die ook voor de burgers zijn en hoeveel protest er ook tegen komt, er altijd onverkort doordrukt, zelfs als van meet af aan duidelijk is dat die plannen totaal zullen falen. Timmermans’ ‘Groene Deal’ zal de rijken nog rijker maken en de machtigen nog machtiger, terwijl het gewone volk sterk verarmd, volledig afhankelijk en extreem kwetsbaar wordt gemaakt, en geen enkele persoonlijke vrijheid en welvaart meer zal hebben.
    Op Eurointelligence wordt dan ook de vloer aangeveegd met deze ‘deal’, die dat overigens helemaal niet is, maar een opgelegd wurgend dictaat. ‘Deze schertsvertoning zal ook politiek niet gaan werken. Als de leugenachtigheid van het EU-klimaatbeleid duidelijk wordt, zal het (politieke) centrum niet alleen de slachtoffers van de economische crisis verliezen, maar ook een hele generatie jonge kiezers. Dat krijg je met zinsbegoochelingen: als de mist optrekt, kun je weer helder zien.’
    India: CO2 neutraal in 2050 of 2060 is ‘luchtkasteel’
    Kritiek komt er ook van India, de op drie na grootste veroorzaker van CO2 uitstoot. Bij de voorbereidende ontmoeting van 197 landen op de VN klimaatconferentie in Glasgow in november 2021 noemde de Indiase minister van Energie een ‘CO2 neutrale’ economie in 2050 of 2060 ‘een luchtkasteel… Er zijn 800 miljoen mensen zonder elektriciteit. Je kunt niet tegen hen zeggen dat ze naar nul emissies moeten. Zij hebben het recht zich te ontwikkelen; ze willen wolkenkrabbers bouwen en een hogere levensstandaard. Dat kun je niet stoppen.’
    China kwam bij deze pre-summit niet eens opdagen. Zonder China zijn alle klimaatdoelen sowieso volslagen zinloos en ronduit suïcidaal. Maar zelfs mèt China volledig aan boord zal een CO2 neutrale wereld niets veranderen aan ‘klimaatverandering’, maar het leven voor miljarden mensen – althans, degenen die de komende 10 jaar overleven – ondertussen wel tot een ware hel maken.
    E-auto’s stoten veel meer CO2 uit als accuproductie erin wordt verwerkt
    U zegt: maar straks rijden we toch allemaal elektrisch, en dat is toch goed voor het klimaat? De even nuchtere als harde feiten schetsen een heel ander plaatje. Zo heeft persbureau Reuters een emissies analyse gepubliceerd die is ontwikkeld op de modellen van het Argonne National Laboratory in Chicago. De conclusie is bijzonder ontnuchterend: als de productie en verwerking van accu’s erin wordt verwerkt, dan moet een elektrische auto zoals de Tesla Model 3 bijna 22.000 kilometer MEER rijden dan gewone auto’s om minder milieuschade aan te richten.
    Researcher Damnie Ernst (Universiteit van Luik) kwam in 2019 op nog veel hogere cijfers uit, en berekende dat een doorsnee E-auto (EV) bijna 700.000 kilometer moet rijden om minder CO2 uit te stoten dan een vergelijkbare benzine-, gas- of diesel auto. Het kost namelijk verschrikkelijk veel energie om een accu te maken.
    Dan hebben we het maar niet over de 20 ton water die minimaal nodig is om het vuur te blussen van een E-auto die na een botsing of ander bizar ongeluk dat zo typerend is voor Tesla’s in brand is gevlogen. Research wijst zelfs uit dat tot 75 ton water nodig is om een brandende accu te doven. Ter vergelijk: voor een gewone benzine auto is dat slechts 3 ton. Daarnaast zijn e-autowrakken te gevaarlijk en giftig voor het milieu om te kunnen slopen.
    Wereld heeft bij lange na niet genoeg hulpbronnen voor ‘transitie’
    Professor Richard Herrington (National History Museum hoofd afdeling Earth Sciences) wees onlangs in een brief aan het Britse comité Klimaatverandering dat er gigantische hoeveelheden natuurlijke hulpbronnen nodig zijn om de ‘transitie’ uit te voeren. Zo moet de elektriciteitsproductie met 20% omhoog. Om alleen al het Britse wagenpark elektrisch te maken, moet de wereldwijde kobalt productie bijna worden verdubbeld, is bijna de hele wereldproductie van neodymium nodig, driekwart van de wereld lithiumproductie en minstens de helft van de wereldwijde koperproductie.

    Let wel: alleen voor het Britse wagenpark. Dat betekent dat er in de verste verte niet genoeg hulpbronnen zijn om zelfs maar een fractie van het huidige wagenpark in de wereld te vervangen door ‘elektrisch’.
    De EU beseft daarom heel goed dat de ‘transitie’ een definitief einde zal maken aan al het private auto bezit, en daarmee aan vrij vervoer. Autorijden mag straks dan helemaal elektrisch zijn, maar zal net als in de communistische paradijzen van de voormalige Sovjet Unie en het huidige Noord Korea zijn voorbehouden aan de ‘happy few’, de spreekwoordelijke 1%.
    Green Deal veroorzaakt economische en maatschappelijke ondergang van Europa

    Uitvoeren van zelfs maar een kwart van de ‘Groene Deal’ betekent de absolute economische en daardoor ook maatschappelijke ondergang van Europa, waarschijnlijk al ver vóór 2030. Zelfs de Deutsche Bank waarschuwde begin dit jaar voor een ‘mega crisis, een eco-dictatuur en een groot verlies van welvaart’ als Timmermans in ook maar iets zijn zin krijgt.
    Als hun toekomst, en die van hun kinderen, hun ook maar enigszins lief is, dan komen Europeanen massaal in opstand hiertegen, en zien ze eindelijk onder ogen dat ‘Brussel’ een antidemocratische volksvijandige moloch is die ons hele continent naar de afgrond drijft, en daarom dringend totaal grondig of volledig ontmanteld moet worden.

    • Agendavrij zegt op 1 september 2021 om 09:58:

      Gaat het wel goed met je? Misschien moet je eens een weekje vrij nemen..

    • Kees zegt op 31 augustus 2021 om 09:10:

      Wat een onzin. Agenda 2030 kan beter ergens in 2021 nog een afspraak boeken bij de psycholoog.

    • Boukehj zegt op 31 augustus 2021 om 07:10:

      Lekker compact geschreven!

      • Freek J. zegt op 31 augustus 2021 om 10:25:

        Wappie logica: hoe meer grote woorden je gebruikt hoe slimmer je over komt. Denken ze. Om een Duits vriendje van ze te quoten ‘als de leugen maar groot genoeg is en vaak genoeg herhaald wordt gaan mensen het vanzelf geloven’.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken