Een klok die stilstaat, geeft twee keer per dag de goede tijd aan. Dat blijkt maar weer. Volgens onderzoek van de Consumentenbond is de Volkswagen Polo de betrouwbaarste auto van dit moment. Waarom dat zo opvallend is? Het op één na onbetrouwbaarste merk volgens het onderzoek, dat is Volkswagen. Over de Polo zegt de bond: ‘Slechts één op de twintig eigenaren moest een keertje langs bij de garage voor iets dat eigenlijk kon wachten.’ Onderaan de lijst zet de Consumentenbond trouwens Tesla neer. Dit is het enige merk met een onvoldoende.

Vorig jaar stond Lexus nog bovenaan de lijst als betrouwbaarste merk, maar dit keer is het Mitsubishi, met name door de betrouwbaarheid van de Outlander en de ASX. Als je een betrouwbare auto zoekt, dan adviseert de bond er eentje te halen uit Japan of Zuid-Korea. ‘Ook dit jaar komen zeven merken in de top tien uit Japan of Korea’, zo luidt de conclusie. Het eerste Franse merk komen we pas tegen op nummer 21 met het cijfer 6,4. Wat ons betreft mag je Dacia ook wel als Frans merk tellen; de fabrikant met Roemeense roots staat op plek 14.

Bij dit soort onderzoekjes blijft bijzonder dan verschillende merken met dezelfde techniek anders scoren. Seat, Skoda en Volkswagen gebruiken veelal dezelfde techniek, maar scoren heel anders. Dat zegt misschien iets over hoe de Seat-rijder met zijn spullen omgaat, misschien zit er wel écht verschil tussen de merken of misschien zegt het iets over hoe betrouwbaar het onderzoek is. In het geval van Volkswagen zou het kunnen dat de kinderziektes van de ID.3 het gemiddelde omlaag trokken. Skoda kwam pas later met zijn EV en Seat heeft officieel geen EV meer – de Born is van Cupra.

Hoe test de Consumentenbond de betrouwbaarste auto’s van 2021?

Om te beginnen doen auto’s ouder dan 2011 niet mee. Alle andere eigenaren mogen een vragenlijst invullen. Daarin wordt gevraagd hoe vaak zij pech hadden met hun auto. De pech wordt dan weer ingedeeld in drie categorieën: a) de reparatie kon wachten, b) de auto moest direct naar de garage rijden of c) de auto kon niet meer rijden. Hoe erger de klacht, hoe zwaarder hij meetelt voor de beoordeling.  In totaal deden er 7.000 eigenaren mee met het onderzoek. In Nederland zijn er bijna 9 miljoen personenauto’s van alle leeftijden.

Elektronica is een grote oorzaak

‘Softwareproblemen zijn steeds vaker de oorzaak van autopech. Ook bij relatief jonge auto’s’, zo meldt de Consumentenbond. Dat is een van de verklaringen waarom Tesla zo laag in de lijst staat; het zijn rijdende computers. ‘Vooral met het informatiesysteem van de Tesla Model S, waarbij de computer vastloopt. Ook zijn er veel meldingen over de deurhendels van deze auto. Deze horen automatisch uit de deur te schuiven als de eigenaar ernaartoe loopt, maar dat gebeurt niet altijd.’

Lijst van de betrouwbaarste auto’s in 2021

01. Mitsubishi – 8,4
02. Suzuki – 8,3
03. Mazda – 8,2
04. Subaru – 8,1
05. Honda – 8,0
05. Mini – 8,0
05. Toyota – 8,0
08. Kia – 7,6
09. BMW – 7,4
09. Seat – 7,4
11. Mercedes-Benz – 7,3
11. Lexus – 7,3
13. Hyundai – 7,2
14. Dacia – 6,9
15. Fiat – 6,8
16. Alfa Romeo – 6,7
16. Skoda – 6,7
18. Nissan – 6,6
18. Opel – 6,6
20. Volvo – 6,5
21. Peugeot – 6,4
22. Audi – 6,3
23. Ford – 6,2
23. Renault – 6,2
25. Citroën – 6,1
26. Volkswagen – 6,0
27. Tesla – 5,2

Advertentie

Reacties

  • M. says at 6 november 2021:

    Dat mitsubishi no 1 is had ik niet anders verwacht het is gewoon de beste auto met de minste ektronische problemen

    Reply
  • André says at 5 november 2021:

    Heb het gevoel dat er wel weer op lange tenen getrapt wordt.
    Je kunt natuurlijk altijd een maandagmorgen product treffen , maar gezien de kwaliteit en storingsgevoeligheid van de laatste jaren heb ik het idee dat een aantal fabrikanten alleen maar op maandag produceren.
    Helaas zijn de betere auto,s van voor 2010 zonder alle electrische troep.!!

    Reply
  • Mix5 says at 5 november 2021:

    Niet Teslarijders denken weten dat het rammelbakken zijn. Zelf heb ik met mijn Model 3 nog nooit zo ‘n betrouwbare rammelvrije auto gehad. Ook binnen de Tesla Owners Club hoor ik alleen maar lovende reacties.
    In Groot Brittannië scoorde Peugeot in een onderzoek van de wegenwacht als zeer betrouwbaar.Men zou de testen eens moeten testen.

    Reply
  • Patrick says at 4 november 2021:

    Zo komt Tesla er in Amerikaanse onderzoeker bijna altijd als een van de beste uit de hoek.Zeker in betrouwbaarheid per kilometer. Dus volgens mij rammelt die onderzoek aan alle kanten.

    • Koen says at 5 november 2021:

      Aha, dus als het onderzoek niet aangeeft wat jij (n=1) denkt, dan rammelt het? Vind je dat zelf ook een rare redenering?

      Reply
    Reply
  • Tjabbe says at 3 november 2021:

    Vind het een bijzonder onderzoek. Modellen van heel verschillende bouwjaren. Oude auto’s zullen vaker pech hebben dan nieuwe. Meer kilometers ook. Bovendien kloppen de bouwjaren per modelreeks ook niet altijd.

    Reply
  • Ruud says at 3 november 2021:

    Bijzonder dat bijv. Lexus vorig jaar bovenaan stond en nu op de 11e plaats. Je zou denken dat er wel eens een plaatsje opgeschoven wordt, maar bij auto’s tot 10 jaar oud verwacht je toch geen spectaculaire verandering binnen 1 jaar. Op 7000 metingen zulke grote verschillen? Wat zegt dat over het onderzoek? Wat zegt dat over de auto’s? Mogelijk wordt dat netjes uitgelegd bij de consumentenbond, maar ik vind dit toch wel een toelichting waard.

    Reply
  • Caral says at 2 november 2021:

    Volgens een onlangs gehouden enquete door een Duits automagazine vinden Duitsers dat betrouwbaarheid van een auto het belangrijkste is bij de aankoop van een auto. Toch vreemd dat zij dan toch voor een Duits merk kiezen i.p.v. een japanner of koreaan?

    • Rk says at 5 november 2021:

      Wellicht dat zij daarom juist liever in minder oude auto’s rijden haha onderzoek methode riekr

      Reply
    • Peter says at 3 november 2021:

      Ik denk dat de combinatie met de service dan een doorslaggevende factor is. Mercedes-Benz geeft, zeker in Duitsland, bizar goede service als er iets mis is met je auto. En zijn wellicht ook letterlijk en figuurlijk makkelijker te bereiken in Duitsland dan de Japanse merken.

      • Rob,Willemsen says at 3 november 2021:

        Duitsers zijn heeeel chauvinistisch als het op Duitse producten aankomt.Alles een Duitse auto(hoewel je steds meer andere merken ziet intussen) En de Fransen rijden toch ook meestal in een Renault,Peugeot of Citroen.En Italianen bijna allemaal Alfa of Fiat.

        Reply
      Reply
    Reply
  • Rein says at 2 november 2021:

    Word deze test ook afgezet tegen het martkaandeel op de weg in verhouding tot gereden kilometers per jaar? Zo rijdt de ASX alleen in het weekend naar de Buurtsuper, maar wordt je door de weeks omringd door voornamelijk zakelijke rijders in bijvoorbeeld de Polo of Tesla die een veelvoud rijden aan kilometers . Bestaat er een kans dat intensiever gebruik meer kans biedt op slijtage en storing en daardoor deze cijfers niks zeggen over kwaliteit?

    • Ikke says at 2 november 2021:

      We weten inmiddels toch allemaal wel dat die Tesla’s rammelbakken zijn waar de onderdelen spontaan van af vallen? Dat kan niet verrassend zijn voor als je het autonieuws een beetje volgt.

      Reply
    • Hut says at 2 november 2021:

      Nee

      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie