
Vroeger was een auto al op bij 100.000 kilometer, tegenwoordig ligt de grens veel verder. Voor veel mensen is 200.000 kilometer zo’n grens om toch maar even in te ruilen en verder te kijken. Maar een auto is dan nog lang niet op. Dat meldt het Duitse AutoBild, dat heeft gekeken naar de betrouwbaarste auto’s met meer dan 200.000 kilometer op de klok. Uiteraard is de uitslag met occasions altijd een reden voor discussie.
Bij een gebruikte auto speelt het merk, type en land van herkomst minder een rol dan het gepleegde onderhoud. Het is altijd koffiedik kijken. Bij AutoBild hebben ze gekeken naar hun eigen duurtesters en statistieken van de TÜV. Op basis daarvan is er een top tien uitgerold. Het belangrijkste om in het achterhoofd te houden is dat het gaat om auto’s die veel tot héél veel kilometers rijden. Bij veel betrouwbaarheidsonderzoeken gaat het om relatief jonge auto’s.
Betrouwbare auto’s met meer dan 200.000 kilometer
Als we kijken naar de lijst dan vallen ons een paar dingen op. De BMW 320d is nog heel erg fris, want kwam pas zes jaar geleden op de markt. Ondanks een hoop elektronica aan boord is er weinig dat structureel misgaat. Er zijn wel wat zwakke punten, zoals de kwetsbare ophanging, licht verhoogd olieverlies in de aandrijflijn en issues met de uitlaatgassen. Wellicht dat de G20-generatie nog een paar jaar nodig heeft om iets minder betrouwbaar te worden.
Positie | Merk en model | Productieperiode |
1 | BMW 3-serie (G20) | 2019 – heden |
2 | Mercedes A-klasse (W176) | 2012 – 2019 |
3 | Mercedes E-klasse (W212) | 2013 – 2016 |
4 | Mercedes V-klasse (W447) | 2014 – 2024 |
5 | Toyota Prius (XW30) | 2009 – 2016 |
6 | Toyota Avensis (T250) | 2003 – 2009 |
7 | Tesla Model S | 2012 – heden |
8 | Volvo XC90 | 2002 – 2015 |
9 | Volkswagen Passat (B8) | 2014 – 2023 |
10 | Volkswagen Touareg (7P) | 2010 – 2018 |
Nog een verrassing is de Mercedes A-klasse, vooral de kleine viercilinder benzinemotor blijkt verrassend duurzaam. De grootste issues zijn eigenaardigheden met het infotainmentsysteem. Dat de E-Klasse in de lijst staat, is geen verrassing, maar opvallend is dat de viercilinder diesels juist problemen geven. Die schijnen issues te hebben met de injectoren en distributieketting. De rest van de auto gaat heel lang mee.
Duitsers: Duitse auto’s zijn betrouwbaar
Het is wel opmerkelijk, een Duits overzicht met Duitse auto’s in de top vier. Er staan overigens wel een paar Japanners in het overzicht: dat zijn de Toyota Prius van de derde generatie en de Toyota Avensis van de tweede generatie. Die schijnen ook na de 200.000 km door te gaan. Belangrijk om te weten is dat je bij de Avensis de 2,2-liter diesel onder alle omstandigheden moet ontwijken.

Helemaal opvallend is de Tesla Model S. Daarbij geven de Duitsers aan dat het vooral komt doordat deze een tijd lang geleverd zijn met gratis gebruik van de supercharger. Deze exemplaren blijven maar rondrijden. De afwerking is belabberd, maar de aandrijflijn kan serieuze kilometerstanden aan. Hetzelfde geldt voor de Volvo XC90. Met name de vijfcilinder dieselmotoren zijn gebouwd voor het leven. Bij zowel de Tesla als de Volvo hebben we het idee dat klanten er ook lang (heel veel) geld in blijven steken.
Lees ook: Dit zijn de betrouwbaarste automerken van 2024, volgens onderzoek
Dan is het tijd voor de broodnodige en inmiddels wereldberoemde TopGear-nuance. We geloven dat deze auto’s grote kilometerstanden kunnen halen. Auto’s als de E-klasse, V-klasse, Prius en Passat zie je veel als taxi, ook in Duitsland. Sowieso staan er voornamelijk grote auto’s in het overzicht, precies wat je wil als je veel kilometers aflegt. Een auto heeft dan aanzienlijk minder te lijden dan veel korte stadsritjes.
Opel Vivaro 2.0L lopend vanaf het eerste uur op Vialle LPG installatie (LPI) met lube doseerpomp. Ben de eerste eigenaar. Tellerstand momenteel 515000. Nog geen enkel inwendig motor probleem gehad met de Renault Laguna motor. Bij 6 ton wil ik de motor gaan overhaulen.
Lekker blijven rijden in mijn Toyota Avensis t25 uit 2008 doet t zo slecht nog niet na 220000 km eigenlijk best oud in vergelijking met de andere wagens uit de test
Koop gewoon wat je wil. Zulk artikel schrijven is totaal zinloze bladvulling. Alle bovenstaande reacties bewijzen dit.
Dit is een zeer slecht verhaal!!!!!
De autos van vroeger (met normale 2L + motoren) gaan juist bijzonder lang mee vergeleken met die nieuwe rotzooi.
Een jaren 90 Volvo gaat ten alle tijden makkelijk 500.000km mee. En de aude Mercedes diesels uit die tijd idem. Ipv de 100.000km waar hierover geschreven wordt (sukkels).
Dat nieuwe spul waarbij 180pk uit een 1.3 (brommer) gehaald word zijn JUIST op bij of onder de 200.000.
Bij normaal gebruik en normaal onderhoud dwz
Autosnelweg en om de 25000 km olie verversen, kan elke moderne auto, motorisch een miljoen kilometer mee. Zeker als er een ster op staat.
Een lijstje die je kon verwachten van een duits onderzoek. Helaas voor hem zie ik best veel problemen met BMW’s en VAG spul waarvan de berijders Frans spul waardeloos vinden. Grappig dan dat mijn Megane 1.5 dci , 13 jr oud en inmiddels 390000 km op de klok tot nu toe nul problemen heeft gehad, nog geen koppeling, inspuiting, turbo of wat dan ook vervangen. , waar het bij de duitsers hierboven genoemd allemaal al voor de 200000 km vervangen was. Mijn 3 Mazda diesels ook ruim over de 3 ton kms gezet zonder problemen . Geen haar op mijn kop die ook er maar aan denkt om duits te gaan rijden.
Volvo 850 2.5 20V aut. uit 1995 op Vogels lpg g3, nu op 360K, nooit problemen mee. Af en toe nieuwe olie, banden en remblokken, that’s it. Gaat makkelijk naar half miljoen, uiteindelijk miljoen, dat weet ik zeker.
Natuurlijk zijn er auto’s met verschrikkelijk slechte blokken en bakken ( zoals die Avensis 177PK, bepaalde tsi etc ) belangrijk is om het onderhoud op tijd te doen ( jaarlijks of na maximaal 15000/20000 kilometer )…..al die lange intervallen van tegenwoordig doet een auto op leeftijd naar mijn mening weinig goed.
Die Mercedes A-klasse in de lijst heeft toevallig motoren van Renault 🫣 In 2000 had ik mij een Golf 3 1.9TD van 1994 gekocht met 185.000km en in 2005 verkocht aan iemand die deze motor nodig om in zijn auto te steken en toen stonden er ongeveer 385.000km, wat de koper ook wist. Op de teller stond maar 85.000km omdat die het klokje rond was gegaan. Deze heeft mij ook nooit in de steek gelaten. En om de 5.000km kreeg die een oliewissel.
Volvo V90 uit 2016.
Ruim 180k.
Geen problemen.
Ik neem deze lijst helaas niet mee bij de zoektocht naar mijn volgende (japanse) auto…. De schrijver hiervan geeft gelukkig zelf al aan dat de lijst wel aanleiding kan geven voor discussie.
Ik heb een Alfa romeo 155 2.0 gekocht bij een km stand van 110.000.
Het was nog de beroemde smal body.
Alleen door olie verversen om de 10.000 km en fiter vervangen hielp de auto naar 500.000 km.
Veel mensen lachen om een alfa, maar bij normaal gebruik en onderhoud zijn ze onverslijtbaar.
Mijn laatste 5 volvo’s , 240, 850, v70, xc70 d5, xc70 t, allemaal probleemloos van 200k naar 400 k gereden.
Allemaal tussen 12 en 18 jaar oud.
Ik rij niet voor niets Volvo sinds 1982. De kosten? Diesel, later benzine en wegenbelasting. Afschrijving en onderhoud minder dan ford fiesta pf renault twingo.
Ik heb een Toyota Avensis uit 2006 met 396.000 km. Het is een oud beestje. Met name in het interieur zie je de sporen van slijtage. Al met al, is het de beste auto, die ik ooit heb gehad. Koppeling is orgineel, distributieketting is orgineel, lak is nog bijzonder goed. Kortom, echte kwaliteit.
MB S-klasse gehad 350 diesel,erg veel problemen mee gehad laatste 100.000 km waren de garage kosten €30.000,- wel 660.000 km mee gereden maar mijn huidige A8 3.0 diesel geen problemen gehad alleen de verstuivers beginnen er nu aan te komen km st van de Audi nu is 320.000km
Zelf Toyota fan, ook de Avensis van het lijstje gehad, nu een 2.4L Volvo V70 uit 2001 met orginele koppeling/versnelling etc, inmiddels 435.000 op de teller en weinig onderhoud. Mis inderdaad de bekende betrouwbare modellen in dit lijstje, ik denk dat je met elke nieuwe auto wel boven de 200.000 komt, zeker als je veel rijd in een korte tijd. Hogere kilometerstanden, de mate van onderhoud en de leeftijd zeggen mij meer over de betrouwbaarheid.
Citroën, hoe lacherig er ook door velen over gedaan wordt, is ook een merk waarmee vaak moeiteloos enorm hoge kilometerstanden worden gereden..
Mijn 2.2L CX uit ’87 zat op 465K toen ik hem verkocht, mijn ’73 DSuper op 740K op dit moment..
Mijn huidige C5 uit ’06 zit nu op 260K, tijd om de “inloop-olie” eraf te laten..
BMW 🎉🎉🎉🥳 top merk .
Heeft verdiend gewonnen.
Hele vreemde lijst, iedereen weet dat bmw en Mercedes de Harley’s onder de auto’s zijn.
Je blijft er aan sleutelen er is altijd wel wat.
Wat is betrouwbaarheid, dat is wanneer je normaal met je voertuig omgaat dan kan een auto vele km rijden zonder problemen.
Ik had een volvo 850 op benzine uit 1994 motorisch en plaatwerk geweldig.
Is weg gegaan bij 1,5 miljoen km omdat de airco kapot was.
Starte altijd zomer en winter.
Nu rij ik in een Ford Focus gia uit 2007 op benzine.
Motor loopt als nieuw alles werkt nog gewoon de airco de verwamde stoelen de verwarming in de voorruit.
Dus tja zeg het maar.
Skoda Fabia combi 1.4 16V op lpg uit 2008 310000km
Rijdt perfect geen problemen 1:12-1:14 goedkope wegenbelasting
Heb Saab 9.3, 15 jr oud, 297.000 km. Ik rijd iedereen lachend voorbij.
Overigens vreemd lijstje, ik zie dagelijks menig stokoude Opel Corsa, Peugeot 205, Toyota, Datsun. Lijstje is leuke marketing-stunt, meer niet.
Hier klopt werkelijk niets van. 1 tm 4 alleen maar duitse merken en de tekst begint ook meteen al met BMW en Mercedes terwijl algemeen bekend is dat de meest betrouwbare auto’s uit Azië komen. Overal zie je in onderzoeken de Top 6 voornamelijk Toyota, Lexus en Hyundai/Kia bovenaan staan. Dit artikel lijkt dus door een liefhebber van Duitse auto’s geschreven en ik neem het dan ook met een bak zout.
Peugeotje 107 2009, 1e eigenaar
Reeds 205.000 kilometertjes zonder problemen zelfs 1e koppeling
Ik ben in het bezit van een jaguar xj x350v6 met km.st.345.789 rijd als een zonnetje en ziet er als nieuw uit. Ook British cars kunnen km. maken.
Ik rijd in een Avensis uit 2007 (benzine). Loopt nog als een zonnetje en gaat nu richting de 350K. Zit ook nog erg mooi in de lak. Hele fijne betrouwbare auto.
Een audi s4 met 275000 km en geen problemen mee gehad. Een audi s3 van 2001 met 232000 km, en wordt nog steeds gebruikt voor rally te gaan kijken, en een vito van 3 jaar met 519000 km, enkel alternator moeten vervangen en onderhoud gedaan. Denk dat onderhoud belangrijkste is.
Eem Toyota of Lexus met 500000 of 1000000 km is geen uitzondering. Toyota is absoluut het betrouwbaarste merk in de wereld. In Dubai vind je makkelijk Prius of Camry met 1000000 km op de teller en geen problemen
Kom net als Joost nog even voor de Franse auto op. Mijn Peugeot 508SW Hdi 2.0 heb ik met pijn in mijn hart bij 310.000 kilometer weggedaan om wat roetvrijer te rijden. Maar wat een auto! Wat een comfort en nooit enig probleem mee gehad.
Rij nu een lexus ct 200 met 225.000 op de teller , probleemloze auto en geen onkosten gehad de laatste 3 jaar en zuinig 1 op 25 lange afstand en olie na 15.000 km glashelder volgende wordt weer een Lexus
Mijn VW Golf GTI 2006 staat nu op 280000 rijd nog steeds perfect,had toen nog een goede bod op gehad, maar hebt toch maar besloten het op te rijden.
@sander rike,
Ben je vergeten in opdracht van wie Volkswagen is gestart…
Inmiddels meer dan een kwart miljoen kilometer afgelegd met mijn Lexus CT 200h.
Eerste onkosten waren vrij recent een feit: remschijven moesten worden vervangen. Ik reken dit als normaal onderhoud, zoals remblokken en banden. Als ik een vergelijkbare veel jonger exemplaar te leen krijg van de garage, dan merk ik maar heel weinig verschil in rijgedrag. Het gaat echt heel lang mee.
Enneh..
Zullen we die tesla’s allemaal maar gewoon recyclen want wie wil er nou in een auto van een fascist rondrijden?
Waarom staat de toyota hiace er niet tussen? En de landcruiser? Is toch algemeen bekend dat die de miljoen kunnen halen.
Inmiddels boven de 2 ton gekomen met mn 2013 Lexus IS300h na een ton zelf erop gereden te hebben in 4 jaar. Het enige verschil is de km stand en dat de lak flink opgeknapt is van een polijst beurt met glascoating 70k km geleden.
Motor verbruikt uiteraard geen olie (olie is niet eens zwart bij het verversen) en vanaf koud start de 2.5L elke ochtend vrolijk.
Elektrisch legt ie nog steeds dezelfde afstand af dus de accu van het hybride systeem is ook niet slechter geworden.
Ik mis de Mercedes-Benz W124, gemaakt om 100 jaar mee te gaan. Onlangs mijn coupé uit 1990 ingeruild met 468.000 km op de klok. Ruim 3 ton mee gereden, tijdloos model en oersterk. 1 mln km’s niet gegarandeerd maar wel mogelijk.
Korte reactie
Citroen C5 2x in bezit als eerste en 2e eigenaar. 326.000 en 310.000 km zonder noemenswaardige kosten. 2L benzine gaat niet stuk. Kleinere reparaties
Bart
Inderdaad vreemd dat we vele japanners missen die ook erg duurzaam zijn.
Ook de Audi A2 loopt bijzonder lang, we hebben er meerdere en ze verbruiken 0,0 olie bij kiloneterstanden ver boven 250.000. Alleen nornaal onderhoud, heeft ons in 200.000 km nog nooit laten staan Iedere 15.000 km netjes even olie+filters wisselen en rustig warmrijden. Maar dat geldt voor iedere verbrandingsmotor natuurlijk. Vrienden van mij hebben A2’s met 780.000 (eerste blok nooit open geweest) diesel en ik ken gevallen van de 1.4 benzine BBY motoren(2003-2005) die ook nog draaien zonder problemen boven de 450.000 km.
Mijn Opel Astra H station 1,6 benzine heeft nu 320,000 op de klok. Als je rustig en normaal rjjdt en gewoon de beurten geeft, kun je er lang mee door. Inmiddels is wel de waterpomp, thermostaat, expansievat koeling en kleppendeksel al een keer vervangen. Maar hij loopt als een zonnetje en verbruikt ook bijna geen olie
Mijn Opel Astra H station 1,6 benzine heeft nu 320,000 op de klok. Als je rustig en normaal rjjdt en gewoon de beurten geeft, kun je er lang mee door. Inmiddels is wel de waterpomp, thermostaat, expansievat koeling en kleppendeksel al een keer vervangen. Maar hij loopt als een zonnetje en verbruikt ook bijna geen olie
Mijn Skoda Superb V6 diesel rijdt als een zonnetje met ondertussen 589.000 km op de teller.
Kom jongens,jullie vergeten de Honda Accord.
ik heb een sedan uit 2008 met K20 motor
Zelf al 276000 km erop zitten en loopt nog als een zonnetje.
Mijn Audi’s deden allemaal 8 ton probleemloos met normaal onderhoud. Mijn huidige 2.0 TDI uit 2008 zit op 535.000 km inmiddels en rijdt nog als een raket.
Ik rij met een Fiat Idea 1.4 8 klepper 78 pk op benzine uit 2006 met de respectabele km stand van 315.000 km mankeert nooit wat , krijgt goed onderhoud ,zomers trekt ie de caravan van 1000kg totaal gewicht zonder olie verbruik of andere problemen. Voor ons gezin een trouwe metgezel.
RAV4 hybrid met 200.000 probleemloze kilometers en Polo 1.2TDi Bluemotion met 385.000km op de teller. Ooit op een veiling met 230.000km gekocht voor 2k. Bij de Polo wel de oliekoeler en egr-klep vervangen en wat standaarddingen (accu, schokbrekers etc) maar verder betrouwbaar en superzuinig. Zoonlief rijdt er nog steeds 1:25 mee (driepitter turbo is wel getuned).
Mijn vorige auto, een Dacia Logan 0.9 tce bifuel ingeruild met 250.000 km op de klok. Nooit iets aan gehad, behalve onderhoud en slijtage onderhavige onderdelen zoals banden etc. Die Logan rijd nog steeds rond. Ook met een klein drie cilinder blokje met turbo kom je ver als je maar op tijd het juiste onderhoud laat plegen en de techniek met respect behandeld. Nu rijd ik een Renault Clio, ook met 0.9 tce blok. Staat inmiddels 65.000 km op en alleen in de garage voor onderhoud. De auto doet geen klap verkeerd en rijd erg fijn en zuinig (4.0 – 5.0 liter op 100 km).
Ik rij met een Renault Clio diesel 12 jaar oud 210000 km nooit mij in de steek gelaten,zelfs nog geen lampje moeten vervangen en zeer zuinig 4liter op 100km,een top wagentje!
Ja wat moet ik zeggen ben van 2004 overgestapt naar Volvo S60 T5 heb deze 10 en een half jaar gehad nadat hij bijna 13 jaar was. In 2014 augustus kwam ik zijn broer tegen een een S80 V8 toen hij 6 jaar was nu in augustus word hij 17 jaar nog nooit problemen mee gehad. Heeft nergens roest ook onderzijde niet en ja motorisch ( Yamaha V8 ) is dit wat je wil horen en rijden hij is van 2008 was US auto. Heb hem om laten zetten naar EU normen dus ook gewoon km op de teller en motor manechement op EU normen gezet. Ze zeggen wel eens Volvo voor life maar denkelijk na 25 jaar Opel te hebben gehad dit nu wel zeker is.
A klasse wel en B Klasse niet dit is de zelfde auto en zelfde onderdelen gewoon wat kleinere van carrosserie… Ik heb met een golf 3 gereden en die ging tot over de 300k km en en is de toerenteller terug op nul gekomen. Ik heb er in totaal 687 km mee gereden! En heb hem weg gedaan wegens roest motor was nog perfect! Dus rotte artikel zeker omdat er Tesla op staat!
Ik krijg hier een beetje het “wij van wc-eend” gevoel van.
Vw Touran, model 2008, net voor de introductie van een vernieuwde touran. Heerlijk die auto. Inmiddels 4 ton gelopen die fijne 1.4 tsi moter met dsg bak.
In de klasse kleine motoren mijn Skoda Fabia Combi 2011 met de 1.2 tdi driecilinder motorisch probleemloos 240.000 km enig probleem lekkende stuurbekrachtiging.
Zijn ze lexus vergeten nummer 1 als proobleemloze auto , die Duitsers worden opgehemeld alsof ze zo goed zijn laat me niet lachen hangen meer aan de kast in de garage dan dat ze rond rijden .
Een vergeten groep, Franse auto’s. Mijn vorige auto, een Citroën Xantia 621000, weggedaan vanwege de diesel uitstoot en toegankelijkheid van steden. Mijn C5 heeft nu 451000 op de teller an still going strong.
Erg vreemd lijstje! Es er wel mee genomen welke auto rijd het meest met het minste onderhoud van komt er toch een heel ander lijstje Mitsubishi ASX Mitsubishi Colt Subaru Forster dit zijn auto s waar je zonder wat aan hoeft te doen 3 4 ton mee rijd . Zelf jaren monteur geweest zou Duitse auto s nou niet bestempelen als onderhouds arm!
Ik rij al 13 jaar in een toyota Corolla station 4D. Telker staat op ruim 435.000 km. 2de hands gekocht voor 5000,- bij de Toyota dealer, wasrbij werd opgemerkt dat de teller was teruggedraaid. Voor mij geen probleem met toch Toyota garantie. Jaarlijkse grote beurt en apk is steevast rond de 500 ,- en soms wat extra bij banden, remmen etc. Natuurlijk wordt wel wat lastiger met de emissieklasse 4, maar ach. Amsterdam centrum wil je toch niet inrijden.
En, rijdt nog steeds geweldig en de auto heeft me maar 1 keer in de steek gelaten. Ik tel mijn auto zegeningen!
Ik rij Deawoo nubira , 4 ton op de teller , uit 2003 , maar door gewoon zijn onderhoud te doen is het starten en gaan , niet meer de mooiste maar gewoon blijven gaan , geen APK probleem ,
BMW 316i compact, rijdt er 17 jaar mee staat nu op 349000 en rijdt nog super goed.
Mazda 626 coupe benzine 1988, 310.00
Renault Laguna 1.9 diesel 1999, 350.000
Ford Mondeo 1.6 diesel 2012, 326.000
Alle tijdelijke Autos niet meegerekend. Meer dan 200.000 is dus werkelijk niets bijzonders anno 2025.
Een 190d en 190e gaan ook maar door hoor.
Ik rij m’n leven lang al met een winkel wagentje, 50 jaar oud. Weet niet hoeveel kilometer maar nog nooit een garage vanbinnen gezien. Loopt nog als nieuw, moeten wel 4 nieuwe wieltjes onder😉
Ik rij al jaren een Volvo 960, 2,5 liter station. Inmiddels met 600.000 km op de teller. Geweldige auto met lage kosten!
1.6 dtec honda civic, 310.000, gemiddeld 1:24, nog nimmer een probleem mee gehad op naar 4, 5, 6 ton
De Bmw 730 d euro 3 eerste serie e65 motorblok n57 zonder roetfilter 700.000 km nooit open geweest enkel plastiek kleppen weggenomen , en mijne volvo 240 diesel 1.200 000km motor nooit open geweest wel thermostaat ophanging onverslijtbaar hoe warmer hij was hoe beter hij reed eigelijk beide super autos , helaas heb de beide niet meer
Ik heb een Opel Vectra 17TD gehad. (bouwjaar 1994) met 345000kms zonder problemen!!!
En mijn huidige wagen is een Renault Laguna III grandtour 15 diesel (bouwjaar 2008) met 255000 kms. Ook nog zonder problemen!!!
Nou, ik rij in een XC90 V8 uit 2007 op LPG met 421.000 km op de teller. Onderhoudskosten vallen wel mee. Alleen moest de motor er een keer uit om oliekeringen motor en bak te vervangen.
Daarnaast rij ik overigens een XC70 uit 2001 die ik zeker in het rijtje had verwacht. Nog robuuster dan XC90, minder onderhoudskosten en inmiddels 640.000 op de teller, op LPG!
Met beide nog nooit electronica problemen gehad en elk onderdeel bijna te halen bij demontagebedrijven.
De XC90 en vooral de Tesla S hebben een beroerde reputatie als het op onderhoudskosten aankomt. Waarschijnlijk zegt deze lijst meer over het doorzettingsvermogen van de eigenaren dan over de betrouwbaarheid van deze auto’s.