Een auto lang stationair laten lopen als je bijvoorbeeld een paar minuten buiten staat te wachten, voelt niet echt relaxt. Maar hoeveel kwaad kan het echt? YouTuber LegitStreetCars besluit een V8-motor uit elkaar te halen die bijzonder lang stationair draaide om te kijken hoe het er vanbinnen uitziet.

De V8-motor komt uit een Chevrolet Caprice uit 2012. Zeker in Amerika staan politieauto’s vaak langere tijd stil met de agenten erin. Om het bij kou of hitte draaglijk te houden, laten de dienders de motor en de verwarming/airco aanstaan. Omdat politieauto’s doorgaans veel stationair draaien, houdt de boordcomputer het aantal uren bij.

Hoewel de politieauto slechts 131.000 kilometer op de teller had staan, stond het aantal uur dat de auto stationair had gelopen op 8.353, wat zou neerkomen op een jaar lang non-stop draaien. Volgens de YouTuber staat één uur stationair draaien gelijk aan ruim 54 kilometer rijden. De auto zou dus voor meer dan 440.000 kilometer stationair gedraaid hebben.

Hij concludeert dat het niet zo goed gesteld is met alle pakkingen en rubbers, die zijn op veel plaatsen vergaan of gesmolten. Vanbinnen ziet de motor er echter heel aardig uit. Er zit maar weinig koolstof op de zuigers en op de kleppen. Natuurlijk is één goede motor niet zaligmakend voor andere motoren, maar maak je dus vooral niet druk als je één keertje je motor 10 minuten laat draaien op de parkeerplaats.

Binnenkant van een motor die 12 maanden stationair liep

Reacties

  • Adri heeft op 15 juni 2021 geschreven:

    Alle auto’s zouden beter af zijn met een olietemperatuurmeter, best tot 60/70 graden wachten voor t gas intrappen, zeker bij diesel.

    Reageer
  • gerard heeft op 14 juni 2021 geschreven:

    Zijn compleet andere motoren vergeleken wat hier rond loopt mercedes V8 mogelijk.De rest is allemaal van dat gedownd side stuf wannner je die zolang staioneer laten draaien valt de krukas er onder uit

    Reageer
  • P. Venhuis heeft op 13 juni 2021 geschreven:

    Een koude motor starten en lang stationnair laten lopen komt te laat op bedrijfstemperatuur zodat zuigers en cilinders nog niet de normale vorm hebben, zodat verhoogde slijtage het gevolg is.
    Dat is in dit genoemde geval waarschijnlijk zelden het geval.

    • joop heeft op 14 juni 2021 geschreven:

      Welnee man altijd beter het rustig op temperatuur te laten komen .Veel beter zelfs.

      Reageer
    Reageer
  • Bowe heeft op 15 juni 2020 geschreven:

    I

    Reageer
  • Dhr Duction heeft op 6 juni 2020 geschreven:

    Heb ik ook gemerkt met een motor. De temperatuur is normaal zolang je rijd. Eens je stil staat aan een rood licht of dergelijke gaat de temperatuur de hoogte in en moeten de ventilators die koelen. Moet toch iets van zijn.

    • Lucas heeft op 7 juni 2020 geschreven:

      Bij stilstaan bij een stoplicht of iets anders ontbreekt de rijwind die voor de noodzakelijke koeling zorgt. Dan moet de ontwilkelde warmte kunstmatig worden afgevoerd n.l. via een electrische ventilator.

      Reageer
    Reageer
  • Rudi heeft op 5 juni 2020 geschreven:

    Anderzijds kan door vibratie een langdurig stationair draaiende motor wel schade berokkenen aan de stilstaande lagers van de transmissie die er tegen gemonteerd is. De kogeltjes worden in de loopvlakken gegrild. Zodat je kleine puntjes krijgt.

    Reageer
  • Eduard heeft op 5 juni 2020 geschreven:

    Artikel klopt niet helemaal, hij zegt 1 idle uur staat gelijk aan 33 miles rijden. Daarnaast heeft hij niet 400dkm gelopen maar ruime 570dkm (357dkm x 1.6 mile)

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear