Veel automerken hebben een elektrische auto in het aanbod. Wat heet, vaak zelfs een complete modellijn. In veel gevallen ontbreekt het alleen aan een echte prijspakker. De Hyundai Inster is er echter eentje. Deze is al onthuld, maar staat nog niet bij de dealers. We konden de auto in het echt bekijken en erin zitten om te kijken of het wat is. Of het volwaardige auto is qua rijden, komen we binnenkort achter (de review staat in de planning), maar hoe zit het met de binnenruimte van de Hyundai Inster?
Kun je erin zitten als je wat groter van stuk bent? Voordat we het antwoord geven, even een kleine recapitulatie. De Hyundai Inster is de kleinste elektrische auto van het Zuid-Koreaanse merk. De auto heeft een elektrische motor (van BorgWargner) en accu (van LG) voorin liggen. De auto heeft voorwielaandrijving. Alles zit dus aan de voorkant, dus dat zorgt ervoor dat alle ruimte erachter voor de passagiers is. Pakt dat een beetje goed uit? Nou, best wel eigenlijk.
Hoe is de binnenruimte van de Hyundai Inster?
Toevallig waren er meerdere langere mensen aanwezig, waardoor we het proefondervindelijk vast konden stellen. Met een lengte van 2,06 meter is het mogelijk om achter jezelf te zitten. Dat is op zich een behoorlijke prestatie van formaat voor een auto in dit segment. Uiteraard zijn er concessies gedaan en zijn er een paar kleine aantekeningen. Ten eerste is het ‘slechts’ een vierzitter. Ten tweede is de kofferruimte niet heel groot. Je kan de achterbank verschuiven en de rugleuning verstellen.
Dat betekent dat je een keuze moet maken tussen ruimte voor de passagiers of voor bagageruimte. Je benen kun je prima kwijt, aan de passagierszijde zelfs iets beter dan achter het stuur. Qua hoofd- en schouderruimte is het ietsje krapper. Aan die schouderruimte is niet veel te doen. Voor het segment is het overigens keurig, maar het valt wel op. De hoofdruimte is ietwat beperkt voor de (echt) langere mensen onder ons. We konden gelukkig ook plaatsnemen met een Inster zonder dakraam.
Wat gaat de elektrische Koreaan dan kosten?
Dat scheelt ongeveer een centimeter of vijf, zowel voor als achter. Dus wil je maximale binnenruimte in je Hyundai Inster, bestel ‘m zonder dakraam. Wat verder opviel: er is veel aflegruimte. Niet zozeer in de deuren, maar wel in het dashboard. Een ander opvallend item was de USB-A-aansluiting. Die zie je tegenwoordig bijna niet meer, maar de laggards die wel een nieuwe auto kopen, maar nog oude aansluitingen gebruiken, kunnen hun geluk niet op met de nieuwe compacte Hyundai.
Dan de prijs van de Hyundai Inster. Daar is Hyundai nog niet helemaal uit. Uiteraard hebben we gevraagd wat de prijs gaat worden, maar die houden ze nog even geheim. Wel kregen we te horen dat de standaarduitrusting van de Inster is completer is dan van een Franse concurrent (dat lijkt ons de Citroën ë-C3). Wellicht dus dat die Fransman ietsje goedkoper is, maar als je motoren en uitrusting gelijk trekt het verschil wat kleiner is.
Lees ook: Hyundai voegt eindelijk onbenullig (maar onmisbaar) onderdeel toe aan de Ioniq 5
De markt voor kleine elektrische auto’s is een interessante op het moment. Je hebt ‘mobiliteitsoplossingen’ als de Microlino, Opel Rocks-e en de gloednieuwe Butch-e Liddel enerzijds, en de eerste ‘echte’ auto’s van de bekende fabrikanten, zoals de genoemde Citroën ë-C3 en deze Hyundai Inster, plus de Volkswagen ID.2 die nog onthuld moet worden.
Reacties