Kun je raden wanneer dit ultra-moderne voertuig geïntroduceerd is? 1977? 1974? Nee. Hij mag dan wel dezelfde hippe jaren ’70-kleur dragen als oma’s bankstel en een vooruitstrevende wigvorm hebben, maar de Bizzarrini Manta komt toch echt uit 1968.

De Bizzarrini Manta staat voor een bijzonder moment in de Italiaanse wereld van design en fabricage. In 1968 verliet Giorgetto Giugiaro ontwerphuis Bertone en na een kort uitstapje naar Ghia, richtte hij Italdesign op. De Manta is het eerste concept dat ooit gemaakt is door Giugiaro’s carrozzeria. 

Maar wat is Bizzarrini eigenlijk? Simpel gezegd een van de kortste oplevingen in autowereld. Het merk was opgericht in 1964 door Giotto Bizzarrini, voormalig hoofdingenieur bij Ferrari. Hij was bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Ferrari 250 GTO.

Veel tijd om een stempel te drukken op de autowereld kreeg Giotto niet. Hij overleed in 1969 en Bizzarrini ging met hem ten onder. In die korte tijd creëerde hij wel de Bizzarrini P538; een baanbrekende glasvezel raceauto met schijfremmen en volledig onafhankelijke ophanging. En niet te vergeten de 5300GT Strada met een 400 pk sterke Chevrolet-V8 en een De Dion-as. Dat is een soort starre achteras waarbij het differentieel niet meebeweegt.

En de Bizzarrini Manta dan?

Dat is de mooiste creatie. Italdesign bouwde in slechts veertig dagen de slanke en superlage glasvezel body op een buizenframe, en wist er nog een 400 pk sterke V8 in te krijgen ook. De Manta was gebaseerd op het onderstel van een van de Bizzarrini’s P538-raceauto’s, die meededen aan de 24-uur van Le Mans.

Het resultaat was vernoemd naar een rog, of reuzenmanta, vanwege het lage silhouet van de auto. De Manta had – jaren voor de McLaren F1 – een driezits-indeling met de bestuurder in het midden (al was, volledigheidshalve, de allereerste met die opstelling de Ferrari 365 Tre Posti). Italdesign ging verder en creëerde iconische ontwerpen als de Volkswagen Golf en Scirocco, Maserati Bora en de DeLorean DMC-12. Een paar jaar geleden werd het bedrijf gekocht door Lamborghini.

Het leven van Giotto Bizzarrini was kort, maar zijn bijdrage aan de Italiaanse supercars is onsterfelijk. Hij ontwikkelde de V12 die tot 2010 in elke Lamborghini zat, van de Miura tot de Murciélago. En hij heeft zelfs de Ferrari 250 Breadvan gemaakt, na de bittere echtscheiding met Ferrari. Maar heel even kwamen deze legendarische namen bij elkaar voor dit eenmalige, prachtige concept.

 

Reacties

  • Maestro heeft op 10 februari 2017 geschreven:

    Bijzonder? Absoluut. Prachtig? Nou,eh… nee.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)