Er was een tijd dat turbo’s niet gebruikt werden om hetzelfde vermogen uit een kleinere motor te halen en de uitstoot te verlagen. Nee, in die goede oude tijd plaatste je gewoon een dikke Turbo, met hoofdletter T, en liet je de inhoud ongemoeid. Het doel: meer vermogen. Je wilt een voorbeeld? Pak aan: de BMW 2002 Turbo.

De eerste BMW 2002 kwam in 1968 op de markt met een acceptabele 102 pk, geleverd door de 2,0-liter M10-motor. Al snel kwam BMW erachter dat meer vermogen de 2002 goed zou staan. Dubbele carburateurs en zuigers met een hogere compressie zorgden voor ruim 120 pk en een topsnelheid van 185 km/u.

En ze waren nog lang niet klaar met de BMW 2002. In 1971 deden de Duitsers er nog een schepje bovenop. Het resultaat was de 2002 Tii. Door de mechanische brandstofinjectie groeide het vermogen tot maar liefst 132 pk. De ingenieurs sleutelden rustig verder tot in 1973 de BMW 2002 Turbo verscheen.

De Turbo werd gemaakt op basis van de Tii. Door, jawel, een turbo kreeg deze 2002 een extra 40 pk waardoor het totale vermogen op 172 pk uitkwam. Een oliekoeler, grotere remmen, een sperdifferentieel en bredere wielen kenmerkten de BMW 2002 Turbo. Het interieur kreeg een sport-injectie met sportievere stoelen, een driespaaks stuur en een turbodrukmeter.

De BMW 2002 Turbo’s in Tokio

Helaas werd de 2002 Turbo geboren in een politiek niet ideale periode. De oliecrisis en de slechte wegen weerhielden mensen ervan om dure auto’s te kopen. Gelukkig waren er enkele dappere zielen die er toch een kochten. En gelukkig waren er door de jaren heen genoeg liefhebbers die de auto’s in goede staat hielden.

Er zijn slechts 1.672 stuks van de BMW 2002 Turbo geproduceerd tussen 1973 en 1975, dus ze zijn erg zeldzaam. Deze 2002 Turbo’s zijn van autoliefhebber Toshio Shizu en zijn vrienden. De Japanse nummerborden staan de kleine BMW’s vreemd genoeg erg goed – al monteren de Japanners in de naam van de authenticiteit graag Duitse platen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear