
Vond jij de 5-serie er oubollig uitzien? Wij ook niet. Maar ja, je bent het als automerk nu eenmaal aan jezelf verplicht om automatisch een facelift door te voeren als een model een paar jaar oud is. Dus: dit is dan de nieuwe BMW 5, in zowel sedan-, Touring- als GT-vorm.
Toegegeven, de verschillen zijn minimaal. Het schijnt dat de nieren iets duidelijker omlijnd zijn, en dat de luchtinlaat in de voorbumper iets werd gewijzigd. De achterkant kreeg wat extra lijnen om de breedte te benadrukken, en de achterlichten werden aangepast. De zijknipperlichten zitten nu in de spiegels, xenon is nu standaard, en led-koplampen en -mistlampen zijn voor het eerst een optie. Het interieur werd een stukje ruimer, er zijn een paar nieuwe uitrustingsniveaus beschikbaar, plus nieuwe kleuren en velgen.
Natuurlijk gebeurde er onderhuids wel wat meer: zo werden de motoren stuk voor stuk weer zuiniger en schoner, en voldoen ze alle aan de Euro6-norm die eind 2014 gaat gelden. Het onderstel werd wat bijgeschaafd, al zouden we zo snel niet weten wat daar nog aan te verbeteren viel. Het ConnectedDrive-systeem is verbeterd, en er zijn nieuwe ecotechniekjes aan boord, die onderweg met je meedenken om je verbruik te drukken – dat maakt rijden geweldig! Ook is er nu een nieuwe instapper: de 518d, met 143 pk aan EfficientDynamics-groenheid.
Geen nood: ook het leukere spul profiteert van de aanpassingen. De M5 krijgt zelfs een optioneel Competition Package, dat het motorvermogen opkrikt van 560 naar 575 pk, de auto zo'n 10 mm lager bij de grond legt en de vering, demping en stabilisatorstangen nog verder aanscherpt. Er zijn nieuwe koolstofvezel-keramische remmen beschikbaar, en ook komt er wat meer herrie uit de twinturbo V8. Vinden we leuk.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Deze 8 Mercedessen faalden keihard, maar het zijn wel leuke (en betaalbare) tweedehandsauto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s een 16-volt badge en wat is daar zo bijzonder aan?’

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Deze acht toffe auto’s worden nog cooler van goedkope stalen velgen
