Gecamoufleerd met zwarte striping op de flanken en motorkap en alle logo’s afgeplakt, zo kregen we de gelegenheid voor het eerst kennis te maken met de nieuwe 7-serie van BMW. En dat op de eigen testbaan en alle fototoestellen ingeleverd!
 
Maar goed, het betrof allemaal voorserie modellen en die wil BMW liever niet laten zien. Wat wel meteen duidelijk wordt, is dat de nieuwe 7-serie, die vanaf half november leverbaar wordt, weer een echte technologiedrager is.
 
Wat betreft design is het een ingetogen voortzetting van de bekende stijl waarbij de scherpe kantjes van de huidige 7-serie zijn vervallen. Voor het eerst in de historie komen de normale en verlengde variant tegelijk op de markt, simpelweg omdat in sommige landen vrijwel uitsluitend de ‘L’ wordt gekocht.
 
Waar elektronica veel roet in het eten gooide aan het begin van de huidige generatie, lijkt BMW op dit vlak de nieuweling toch verder uit te bouwen. En effect blijft niet uit. Vooral het onderstel wordt elektronisch vergaand ondersteund. Alle auto’s krijgen standaard een schokdemperregeling in vier standen die bovendien wordt gekoppeld aan de respons op het gaspedaal, de schakelmomenten van de automaat en de afstemming van de stuurbekrachtiging.
 
En het werkt! In een slalom of uitwijkmanoeuvre komen deze eigenschappen het best tot z’n recht. De beheersbaarheid van de bijna 2.000 kg wegende kolos wordt groter naarmate het onderstel sportiever wordt afgestemd.
 
Het zogenaamde Integral Chassis Management wordt uitgebreid met sturende achterwielen (optie) volgens hetzelfde principe als de Renault Laguna GT. De achterwielen kunnen maximaal 3 graden mee- of tegensturen afhankelijk van de snelheid. Hierdoor wordt de wendbaarheid van de limousine bij manoeuvreren sterk verbeterd en gaat ook de stabiliteit bij hogere snelheden er voelbaar op vooruit.
 
We zien de gemiddelde koper van een 7-serie niet zijn achterste dwars door een bocht gooien, maar technisch is de auto er helemaal toe in staat. De beschermengel kan met één druk op de knop volledig worden uitgezet, zodat de grootste uit de BMW-serie zomaar aan driftkampioen wordt. En ook dan blijft de auto opmerkelijk beheersbaar en voelt compacter aan dan ie in werkelijkheid is.
 
Andere noviteiten zijn Night Vision, een systeem dat nu ook personen en dieren detecteert en de bestuurder waarschuwt. Verder komt BMW met een volgende generatie i-Drive met een bediening die meteen al veel duidelijker is met een menustructuur die niet alleen optisch is verfraaid, maar ook minder vragen opwerpt.

Reacties