‘Drei turbo? NEIN! Mehr, mehr, mehr!’ klonkt het in het hoofdkantoor van BMW. Ergens vloog er een perforator door de lucht en de ingenieurs schoten snel terug naar de tekentafel. Tenminste, dat is de voorstelling die wij maken. Het resultaat is de BMW 750d xDrive, een 3,0-liter überdiesel met vier turbo’s. Dat is evenveel als een Bugatti Chiron, maar dan met zes cilinders in plaats van zestien. Met een vermogen van 400 pk en een koppel van 760 Nm is het de krachtigste dieselmotor ooit in een BMW.

Het slagschip zit in 4,6 seconden vanuit stilstand op 100 km/u. De topsnelheid wordt niet vermeld, maar is ongetwijfeld begrensd op 250 km/u. Volgens BMW verbruikt de 7-serie slechts 5,9 liter diesel per 100 kilometer. Misschien als je chauffeur rijdt. Instap-Porsches vernederen bij het stoplicht kan vanaf deze zomer.

Wie iets minder poep heeft aan de ozonlaag kan deze zomer ook in de BMW 740e iPerformance stappen. Daarin rij je 44 kilometer elektrisch (in de praktijk rond de 30) en sprint je in 5,3 seconden naar de 100 km/u. Voor de plug-in hybride met 326 pk hoef je maar 15 procent bijtelling te betalen. Moet je wel beloven dat je hem echt oplaadt.

Reacties