BMW 8-serie is nu helemaal officieel

De nieuwe BMW 8-serie schiet je beeldscherm op

BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018
BMW 8-serie 2018

‘Race op zondag, verkoop op maandag’, was ooit het motto waarop autobouwers hun racepraktijken baseerden. Bij BMW hanteren ze tegenwoordig ‘race in juni, verkoop in november’. Want terwijl de BMW M8 GTE de kilometerstand al flink laat optellen, was zijn straatbroeder nergens te bekennen. Tot nu! Dit is de BMW 8-serie – onthuld en wel de avond voor de 24 uur van Le Mans.

Wat is de BMW 8-serie?

Goede vraag. Het is in ieder geval geen coupé-versie van de 7-serie. Zie het eerder als een vervanger van de 6-serie, maar dan groter, sneller en sterker. Verdorie, weer een tientje naar Daft Punk.

De BMW 8-serie is in ieder geval een flink gevaarte. Hij is 4.843 millimeter lang, 1.902 millimeter breed en 1.341 millimeter hoog. BMW claimt dat je zelfs achterin prima kunt zitten. De koplampen zijn de slankste van BMW ooit. BMW introduceert later nog een cabrio- en een Gran Coupé-versie. De BMW 8-serie moet een statement maken, en dat doet ie.

Welke motor ligt in de BMW 8-serie?

In de BMW M850i xDrive Coupé ligt een vernieuwde versie van de 4,4-liter V8. Nieuwe turbo’s, een nieuw ontstekingssysteem, een nieuwe krukas, nieuwe lagers, nieuwe zuigers en een nieuwe cilindercoating zorgen voor een toename naar 530 pk (+68 pk). Het koppel is toegenomen naar 750 Nm (+100 Nm) zonder extra gewicht toe te voegen aan de achtercilinder.

Een Steptronic-automaat met acht versnellingen verricht het schakelwerk. De BMW M850i xDrive sprint in 3,7 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Adaptive M-wielophanging, actieve stuurbekrachtiging en banden met verschillende maten voor en achter zijn standaard. Actieve rolstabilisatie is optioneel leverbaar voor BMW M850i xDrive.

Een BMW M8 – vermoedelijk met V8-motor – volgt later. Stiekem houden wij ook nog hoop voor een V12. Voor de dieselaars is er de BMW 840d xDrive. Een zes-in-lijn met 3,0 liter cilinderinhoud produceert 320 pk. Het bekende sprintje duurt 4,9 seconden en de top is wederom 250 km/u. Op 24 november 2018 staat hij bij de BMW-dealer. De prijzen volgen nog.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken