BMW i Vision Circular kijkt 19 jaar vooruit

Het 'Circular' in de naam slaat op hergebruik

Foto('s): BMWBMW i Vision Circular
Foto('s): BMWBMW i Vision Circular
Foto('s): BMWBMW i Vision Circular
Foto('s): BMWBMW i Vision Circular
Foto('s): BMWBMW i Vision Circular
Foto('s): BMWBMW i Vision Circular
BMW i Vision Circular
BMW i Vision Circular
BMW i Vision Circular
BMW i Vision Circular
BMW i Vision Circular
BMW i Vision Circular

Wees gerust: de kans dat de buren dit apparaat voor jouw deur zetten, is zo goed als nihil. In ieder geval niet de komende negentien jaar. De BMW i Vision Circular is namelijk een conceptcar die laat zien hoe een BMW er in 2040 uit zou kunnen zien. En dan schijn je zelfs dát niet al te letterlijk te moeten nemen, want het gaat er vooral om hoe er met de materialen is omgesprongen. Vandaar dat ‘Circular’ – het gaat voornamelijk over hergebruik en recycling.

BMW i Vision Circular gebruikt (nog) niet bestaande accu’s

Dat blijkt ook wel uit het feit dat BMW het helemaal niet heeft over motoren, prestaties of specificaties. Het zou ons al verbazen als er überhaupt een motor in ligt. Het enige dat het merk loslaat, is dat er vastestofbatterijen, beter bekend als solid-state, in de i Vision Circular zouden liggen. Die zijn eindeloos veel sneller op te laden en kunnen meer energie opslaan, maar zijn er nog niet. Of nou ja, niet in een (economisch) toepasbare vorm. En dat is precies waar zo’n beetje elke auto- of accufabrikant op dit moment naar zoekt. Het ligt voor de hand te veronderstellen dat we in 2040 wel zo ver zijn, dus vooruit.

Alles is eerder gebruikt

Alles draait dus om hergebruik. Zo zou de BMW i Vision Circular voor de volle 100 procent recyclebaar moeten zijn, terwijl hij zelf ook voor een groot deel uit eerder gebruikte materialen bestaat. Voorbeeldjes: de carrosserie is gemaakt van geanodiseerd aluminium en alle gebruikte kunststoffen hebben al een eerder leven achter de rug. Het dashboard en andere interieurdelen zijn niet gelijmd, maar vastgeklikt, zodat ze gemakkelijk te demonteren zijn. En het BMW-logo is geen apart plaatje, maar in het aluminium gegraveerd. Ook alle stoffen, bijvoorbeeld de bekleding en het tapijt, zijn van gerecyclede materialen.

Blijft over: het design. Tsja. We gaan er maar van uit dat BMW beter weet wat wij in 2040 mooi zullen vinden dan wijzelf. En weet je wat? Verder zeggen we er gewoon even lekker niks over. Al zijn we wel benieuwd wat jij ervan vindt…

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken