BMW i4 M50 is de eerste elektrische M

De BMW i4 eDrive40 is zijn verstandigere broertje

Foto('s): BMWBMW i4 M50 (2021)
Foto('s): BMWBMW i4 M50 (2021) voorkant
Foto('s): BMWBMW i4 M50 (2021) zijkant
Foto('s): BMWBMW i4 M50 (2021) zijkant
Foto('s): BMWBMW i4 M50 (2021)
Foto('s): BMWBMW i4 M50 (2021) achterkant
Foto('s): BMWBMW i4 M50 (2021) scherm in het interieur
Foto('s): BMWBMW i4 M50 (2021) dashboard
BMW i4 M50 (2021)
BMW i4 M50 (2021) voorkant
BMW i4 M50 (2021) zijkant
BMW i4 M50 (2021) zijkant
BMW i4 M50 (2021)
BMW i4 M50 (2021) achterkant
BMW i4 M50 (2021) scherm in het interieur
BMW i4 M50 (2021) dashboard

Wat is een M-auto? Een BMW M3 en M4 sowieso, zonder twijfel. Maar is een BMW M340i ook een M-model? Hoe zit het dan met deze BMW i4 M50? En maakt het überhaupt iets uit? Je kijkt naar de BMW i4 M50, de snelste versie van de nieuwe en elektrische BMW i4. Naast de snelle versie zet BMW de eDrive40 in de showroom. Deze is minder krachtig maar rijdt wel verder op één acculading.

BMW i4 eDrive40Foto('s): BMW
De BMW i4 eDrive40

Specificaties BMW i4 M50

De BMW i4 M50 gebruikt twee elektromotoren, eentje vóór en eentje áchter, voor vierwielaandrijving plus 544 pk en 795 Nm. Dit vermogen is slechts 10 seconden beschikbaar in de sportmodus. Hoeveel vermogen het buiten de piek is, is nog niet bekend. De sprint vanuit stilstand naar de 100 km/u neemt een kleine 3,9 seconden in beslag tijdens het piekvermogen en de topsnelheid is 225 km/u. De i4 M50 weegt 2.290 kilo.

Niet alleen is de i4 M50 krachtiger (en iets zwaarder) dan de instapper, hij krijgt ook een aangepast onderstel voor meer sportiviteit. De carrosserie is stijver en de remmen zijn groter. In de meeste gevallen stuwt de auto trouwens de kWh’tjes naar de achterwielen. De voorwielen springen alleen bij als het nodig is. Dit uiteraard om de actieradius te verbeteren.

Specificaties BMW i4 eDrive40

De instap-i4 is uitgerust met één elektromotor op de achteras. Een achterwielaandrijver dus, dat kunnen de fans wel waarderen. De 0-100-tijd van deze BMW is 5,7 seconden met een top van 190 km/u. Allerminst afzien. Het vermogen is in totaal 340 pk en 430 Nm. De actieradius is een forse 590 kilometer. Beide auto’s hebben trouwens dezelfde accu van zo’n 80 kWh. Het gewicht van de BMW i4 eDrive40 is 2.125 kilo.

De prijzen

Normaliter zou de fiscus alvast in zijn handjes wrijven van een BMW met meer dan 500 pk, maar door het gebrek aan uitstoot vallen de belastingen mee. Je betaalt alleen BTW, wat voor beide auto’s ruim 10.000 euro is. De prijs van de BMW i4 M50 is 73.496 euro zonder opties en voor de eDrive40 is de prijs 60.697 euro.

Reacties
  1. Jef. zegt op 5 juni 2021 om 14:58:

    Liefhebber, zou toch maar iets genuancheerder zijn betreffende de Kia EV6, uiterlijk is persoonlijk( ik vind de Kia mooier dan de beemer) , en qua kwaliteit hebben de Koreanen al jaren geen lessen meer te trekken van de zogenoemde Duitse premium merken!!

  2. Blanco zegt op 3 juni 2021 om 21:42:

    Mooie auto (op de neus na) maar zou toch liever weer voor een model S gaan. Meer energie efficiënte techniek, interieur zoals je in 2021 mag verwachten en sinds een aantal jaren vrij van rammeltjes en kraakjes. Gelukkig voor de BMW liefhebbers hebben ook zij nu geen excuus meer om in een ice te blijven rijden. Nu de rest van de modellenlijn nog.

    • Peter zegt op 4 juni 2021 om 12:27:

      Ieder z’n voorkeur zo blijkt maar weer. Ik ben blij dat ik de Tesla S weer heb mogen inleveren. Wat een waardeloze auto. De bijtelling en de sprintjes waren leuk, maar buiten dat… Zulke slechte stoelen zijn in Europa sinds de jaren ’70 niet meer geleverd. Bouwkwaliteit idem dito. Allerlei rare storingen die ook na verschillende updates nog steeds aanwezig waren. By far de slechtste auto waarin ik ooit gereden heb. Blij dat ik nu weer in een auto rij die gemaakt is door een fabrikant die weet hoe ze een auto moeten bouwen in plaats van een elektronische gadget van niveautje Alibaba rommel.

  3. Blanco zegt op 3 juni 2021 om 21:40:

    Mooie auto op de neus na maar zou toch liever weer voor een model S gaan. Meer energie efficiënte techniek, interieur zoals je in 2021 mag verwachten en sinds een aantal jaren vrij van rammeltjes en kraakjes. Gelukkig voor de BMW liefhebbers hebben ook zij nu geen excuus meer om in een ice te blijven rijden. Nu de rest van de modellen lijn nog

  4. Liefhebber zegt op 2 juni 2021 om 10:47:

    Mooie auto, goed bereik en BMW kwaliteit. En dat voor deze prijs! Dan wil je toch geen Tesla S hebben (veel te duur & rammelbak) of een wannabe-premium Kia EV6 die bijna net zo duur is maar uiteindelijk gewoon een lelijke Koreaan is.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken