BMW M2 doet een 'money shift'

Bij 7.000 tpm terug naar z'n drie in plaats van naar de vijf

Foto('s): BMWBMW M2 Competition 2018
Foto('s): BMW BMW M2 Competition 2018
Foto('s): BMWBMW M2 Competition 2018
Foto('s): BMWBMW M2 Competition 2018
BMW M2 Competition 2018 voorkant
Foto('s): BMWBMW M2 Competition 2018
Foto('s): BMWBMW M2 Competition 2018
BMW M2 Competition 2018
BMW M2 Competition 2018
BMW M2 Competition 2018
BMW M2 Competition 2018
BMW M2 Competition 2018 voorkant
BMW M2 Competition 2018
BMW M2 Competition 2018

‘All fine?’ klinkt het vanuit de bijrijdersstoel. ‘Hopefully’, voordat BMW-eigenaar Skyler zich realiseert dat hij z’n BMW M2 Competition naar de herrie heeft geholpen. De bestuurder wilde naar de vijfde versnelling schakelen, maar hij pakte per ongeluk de derde trap met een vaart van 160 km/u. De zescilinder liep al in het rode toerengebied, wat betekent dat de motor zeker richting de 9.000 tpm ging. Onder liefhebbers heet dit een money shift, omdat het vaak resulteert in een zeer prijzige reparatie.

BMW weigerde de BMW M2 Competition onder garantie te repareren, omdat het om een fout van de bestuurder ging. De BMW M2 ging naar BMW-specialist H2 Motors, die constateerde schade aan de krukas en de kleppen als gevolg van het hoge toerental. Ze besloten een vervangingsmotor in de M2 te leggen met een slot op de centrale moer van de krukas, om schade in de toekomst te voorkomen. De kosten van deze money shift waren 10.275,21 euro, exclusief BTW. Wat trouwens niet eens heel duur klinkt, voor een M2 Competition.

Volgens een Reddit-gebruiker zou de BMW M2 normaliter waarschuwen als je op het punt staat een money shift te doen. Als je de pook naar de verkeerde versnelling beweegt, probeert de M2 automatisch tussengas (rev matching) te geven, maar omdat de transmissie in de verkeerde versnelling zit, resulteert dat vooral in een hoop herrie voordat je de koppeling laat opkomen. Helaas werkt rev matching niet als je met DTC uit rijdt, zoals deze kerel deed op een natte Autobahn.

BMW M2 Money Shift

Reacties
  1. Pim zegt op 16 februari 2021 om 22:07:

    Ik begrijp het niet helemaal. Als je al heel hoog in de toeren zit en dan richting een te lage versnelling gaat dan zou hij voor rev matching toch nog hoger in de toeren willen klimmen? Dat gaat toch niet?

  2. Jurgen zegt op 16 februari 2021 om 19:59:

    Snap het niet. 160 km/uur 7000 toeren en 4de Versnelling. Mijn audi S2 (v5 2.2 turbo 20v )van 30j oud doet nog beter. Bij 160 km/uur zit ik nog steeds in 3de versnelling. Ga pas naar 4de bij 180/uur en naar 5de bij 240/uur.

    • Peter zegt op 18 februari 2021 om 21:57:

      M2 is een 8bak

    • rob zegt op 17 februari 2021 om 22:02:

      😉
      ik had indertijd kappa 5 pitter 2 liter met schoonblazen van de motor ging ik ook pas met 160/165 naar zijn 4 , dus ik snap het ook niet van die BMW

    • Tim zegt op 17 februari 2021 om 11:32:

      Dikke nek

  3. Jan zegt op 16 februari 2021 om 18:28:

    Amerikaan in een handbak, gaat niet goed komen, natuurlijk 🙂

  4. Racingislife zegt op 16 februari 2021 om 11:02:

    Ouch. Had dit wel eens als instructeur op Zandvoort in een 328i e36. Cursist doet exact hetzelfde. Resultaat: motor volledig afgeschreven, maar ook koppeling uit het lood. Had al meermalen gezegd om rustiger te schakelen. Gelukkig was de auto verzekerd, maar kostte alsnog 1500 euro voor de cursist. Duur dagje zandvoort…

  5. Kees Jansen zegt op 21 februari 2020 om 20:16:

    Toch maar een automaat nemen, dan heb je dat niet.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken