BMW M3 E90 is een snoepje van een koopje

Er zijn veel meer tweedeurs M3's verkocht dan vierdeurs. Probeer toch de sedan te vinden, die is uiteindelijk veel cooler

Foto('s): TopGearBMW M3 E90
Foto('s): TopGearBMW M3 E90
Foto('s): TopGearBMW M3 E90
Foto('s): TopGearBMW M3 E90
Foto('s): TopGearBMW M3 E90
Foto('s): TopGearBMW M3 E90
Foto('s): TopGearBMW M3 E90
Foto('s): TopGearBMW M3 E90
Foto('s): TopGearBMW M3 E90 V8 Kelken
Foto('s): TopGearBMW M3 (e90)
Foto('s): TopGearBMW M3 E90
BMW M3 E90
BMW M3 E90
BMW M3 E90
BMW M3 E90
BMW M3 E90
BMW M3 E90
BMW M3 E90
BMW M3 E90
BMW M3 E90 V8 Kelken
BMW M3 (e90)
BMW M3 E90

De BMW M3 is op een fascinerende manier volwassen geworden in de 33 jaar dat hij nu bestaat: van een hamerende kleine viercilinder coupé is hij uitgegroeid tot een vuurvretende sedan met turbo’s. Hij heeft inmiddels vele verschijningsvormen gekend, van cabrio’s met opvouwbare hard-tops tot tweezits circuitversies. En ook dus deze BMW M3 E90.

De BMW M3 E90 is de enige met acht cillinders

De auto die je op deze pagina ziet, is echter de enige versie met acht cilinders. Hij werd verkocht van 2007 tot 2013. De BMW M3 van de E90-generatie had een opgewonden V8, twee transmissieopties en verscheen in drie carrosserievormen. Tegenwoordig zijn ze op de markt voor minder dan 20.000 euro, aanzienlijk minder dan wat de makste 1-serie nieuw kost.

De vierdeurs-versie op de foto ontbeert het koolstofvezel dak dat de coupé voor de nerds extra interessant maakt. Maar het heeft iets geweldig leuks om een auto te rijden die een zo verstandige behuizing heeft maar onderhuids een atmosferische schreeuwmotor en een volkomen losgeslagen, achterwielaangedreven basis herbergt.

Een lievelingetje, die BMW M3 E90

Bovendien werd maar een kleine minderheid van de BMW M3’s van deze generatie geleverd als sedan, wat ’m toch ook een beetje de lieveling van de ware connaisseur maakt. Het onderstel is geweldig, maar de motor is toch de absolute ster van de show. De zoektocht naar het uiteinde van iedere -versnelling en het benutten van al dat vermogen vergt harder werk dan bij z’n opvolgers met turbo, maar de beloning is dan ook veel groter.

En dan is er nog z’n geluid. Wat begint als een lage, gespierde brom bouwt zich op tot een schreeuwend crescendo als je de 8.000 tpm voorbij bent en opschakelt, honderden toeren later dan je instinct je vertelt. De huidige BMW M3 staat bekend als een beetje listig. Of gewoon doodeng, afhankelijk van aan wie je het precies vraagt. Maar zonder twee turbo’s die er als dollemannen in vliegen, is deze voorspelbaar reagerende V8 helemaal niet zo eng. Zelfs niet op natte of besneeuwde wegen.

Zorg dat hij niet verwaarloosd is

Hoewel experts deze auto afschilderen als de meest betaalbare M om te rijden, is alles altijd relatief in het leven. Zijn door de fabriek opgegeven gemiddelde verbruik is al 12,4 l/100 km. Dus ga maar na wat er gebeurt als je hem af en toe op zijn staart trapt. Ga voor het kopen grondig na of hij goed is verzorgd. Problemen komen vooral voort uit ruw of onachtzaam gebruik, nalatigheid wat betreft onderhoud of weinig respect voor de techniek.

Veel toeren bij een koude motor en servicebeurten overslaan zijn zaken waar deze BMW M3 E90 niet van houdt. De V8 kan makkelijk de 150.000 kilometer voorbijstomen zonder een kik te geven. Maar is hij verwaarloosd, dan kan het zijn dat je na 75.000 kilometer al aan de bak moet. En ja, dat is altijd duur.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken