
Mercedes koos voor downsizing en monteerde een viercilinder, Porsche ging voor een elektromotor op de turbo en BMW? Die installeren een V8-aandrijflijn uit een SUV. Dat laatste had heel anders kunnen zijn. TopGear spreekt met Frank van Meel. Hij is de grote baas van BMW M. Van Meel vertelt ons over de keuze voor de hybride krachtbron en over de overweging om de nieuwe BMW M5 volledig elektrisch te maken.
Allereerst, waarom gaat BMW niet mee in de strategie van Mercedes en Porsche waarbij een kleine batterij snel wordt ontladen? ‘Ja, een boost-functie is mogelijk, maar een plug-in hybride geeft voortdurend elektrisch vermogen en energie. Dit geeft je meer dan een boost-functie. En het is een grote stap [in prestaties], omdat we 69 kilometer aan actieradius en meer dan 200 pk hebben’, vindt Van Meel.
Waarom is de nieuwe BMW M5 niet volledig elektrisch?
De BMW M-baas geeft toe dat er nagedacht is over een M5 EV. Hij legt uit dat er van dit plan werd afgeweken, omdat de huidige batterijtechnologie volgens hem niet de juiste balans biedt tussen langdurige prestaties op het circuit en de capaciteit om lange afstanden af te leggen. Dat is iets wat M5-kopers verwachten volgens de makers.
Een M5 met alleen een elektromotor zou ook te zwaar zijn, maar ja, de PHEV die er nu staat is al niet echt een lichtgewicht met 2.435 kilo. Maakt Van Meel zich hier zorgen over? ‘Voor ons is het logisch om er vol in te gaan en om het volledige voordeel [van elektrificatie] te nemen dan om nadelen te accepteren. Ja, het [hybride] systeem voegt 400 kilo toe, maar een normaal hybride systeem weegt al 150 tot 200 kilo’, zegt de BMW-topman.
Van Meel vertelt ons dat BMW de consequenties van de hybride aandrijflijn heeft opgeschreven en is gaan kijken hoe het de nadelen als voordeel kan gebruiken. ‘In motorsport wordt ballast toegevoegd in de vloer van de auto. Dat is waar wij onze ”ballast” toevoegen – de batterij ligt in de vloer met een lager zwaartepunt [dan de vorige M5]’, legt de M-baas uit.
De V8 wordt zeker niet ingeruild voor iets kleiners
Zoals we al aanstipten, gebruik concurrent Mercedes een kleinere motor voor de nieuwe hybride C63. Heeft de M-divisie nagedacht om dezelfde route te nemen als AMG? ‘Je moet gek zijn om een viercilinder te hebben’, zegt Van Meel met een grijns op zijn gezicht. Een zescilinder is ook geen optie voor Van Meel, want dan zou de motorkap te lang worden. En we hebben een grote versnellingsbak nodig die met 1.000 Nm kan omgaan. Dus de beste oplossing is een V8, omdat het een emotionele motor is, maar ook compact.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

De nieuwe BMW M5 is hier en is een plug-in hybride met ruim 700 pk

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Je moet twee keer kijken waarom de vraag van deze Mazda-rijder niet zo snugger is

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten
