Een van de eerste optredens van de BMW M6 Gran Coupé was tijdens de MotoGP in Qatar. Niet om ideale lijnen te rijden, maar als safety-car.

Even waan ik me in een film met good en bad guys. ‘Het is de enige, don’t crash my baby.’ Ik verwacht nog net geen afgehakt paardenhoofd in mijn bed of een stel betonnen schoenen aan mijn voeten, maar de manier waarop Carlos Pratola, gewezen Argentijns rallyrijder, zijn woorden bedoeld of onbedoeld kracht bij zet door zijn sigarettenpeuk op het gloeiende asfalt te verpulveren, zeggen me genoeg.

Gelijk heeft hij. Want zijn liefje is een BMW M6 Gran Coupé. De vierdeurs coupé is net met een speciaal chartervliegtuig aangekomen in Qatar en over drie dagen zal ie als een herdershond een kudde racemotoren in het gareel houden. Het enige verschil is dat hij niet áchter, maar vóór de meute loopt. Er is geen reserveauto, en de sponsordeal gaat om miljoenen. De straatversie van de M6 Gran Coupé kost al een vermogen, deze speciale editie zal helemaal in de papieren lopen.

Terwijl ik al de pitstraat uitrijd, doet de open Akrapovič-uitlaat z’n werk. Hij zet een keel op als een bariton die zijn stem smeert met nicotine en whisky. Ik vermoed dat dit een paar extra pk’s oplevert, maar los van wat koolstofvezel snufjes is de techniek van de M6 ongewijzigd. 560 pk lijkt me ook wel genoeg om een paar overspannen tweewielers voor te blijven.

Carlos blijft aan de kant staan. Waarschijnlijk vindt hij zijn volgende sigaret belangrijker dan het navigeren van mij. ‘Nergens aankomen, de instellingen zijn goed zo’, bromt hij me voor vertrek door het open raam nog even toe. De tractiecontrole is uitgeschakeld. De rode en witte lampen op het dak doen, samen met de kleine knipperpitjes in de voorste luchtinlaten hun best om het licht van de blakerende zon te verblinden.

Een aantal jaar geleden raakte Carlos tijdens een GP in China met 180 km/u een poedel. Tijdens de vijfde spin kreeg hij weer grip op de auto en het asfalt en joeg in de juiste richting verder. In de elf jaar dat hij racete, is dit het enige incidentje dat hij ooit had. Vandaag vertrouwt hij me toe hoe hij zijn auto op briljante manier klaarmaakt voor de race. Daar gaan we: de versnellingsbak staat in standje compleet gek en tijdens het opschakelen voelt m’n romp aan als een boksbal. In de lange eerste bocht lijken de banden te zijn vastgelijmd aan het smeuïge asfalt, het stuur geeft met elke verdraaiing meer gevoel. Overstuur kent ie niet, onderstuur ook niet. Zelfs op lange snelle stukken blijven de wielen in het spoor.

Misschien zijn het m’n zenuwen. Misschien is het ook wel de rauwe uitlaat. En door de zonneband in de voorruit hou je zo weinig zicht over dat je een idee hebt hoe een dame in een boerka zich moet voelen. In ieder geval werkt het niet mee aan een ontspannen rijervaring. Je hebt niet het gevoel in een overdreven opgepepte straatauto te zitten. De banden zijn anders dan standaard, maar zijn wel toegelaten voor straatgebruik.

We laten Carlos weer aan het werk gaan. Gedurende de eerste ronde zal Carlos de motorrijders steeds een bocht voor blijven. De BMW is daartegen opgewassen, ik duidelijk niet, maar het zegt meer over mij dan over deze speciale M6 Gran Coupé…


BMW M6 Gran Coupé safety car



18/20



Cijfers

0-100 km/u: 4,2 s

Top: 305 km/u

Verbruik: 9,9 l/100 km

Motor: 4.395 cc, V8 twinturbo benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 560 pk

Koppel: 681 Nm

Gewicht: 1.950 kg

CO2: 232 g/km



Prijs

NL: niet leverbaar

BE: niet leverbaar



Vonnis

Hoe verbeter je een M6? Monteer een open uitlaat en schroef er een paar stoere lampen op. Plus andere banden en speciale M-kit. Nu nog motoren om te achtervolgen

Reacties