Klabam! Die zagen jullie natuurlijk allang aankomen, maar het blijft altijd spannend wanneer een nieuw M-model precies ongecamoufleerd de wijde wereld in gestuurd wordt. Nu dus: dit is de M6, en hij is hier om voor eens en altijd gehakt te maken met al die andere tweedeurs pk-patsertjes die denken dat ze heel wat zijn. Ja, we hebben het tegen jullie, Jaguar XKR-S en Cadillac CTS-V Coupé.

Dat de techniek nagenoeg regelrecht is overgenomen uit de M5 mag ook geen verrassing heten. De 4,4-liter biturbo V8 met 560 pk en 680 Nm stampt gretig zijn vermogen via een M DCT-versnellingsbak richting de achterwielen, en doet dat met relatief weinig dorst: 9,9 l/100 km is het gemiddelde verbruik op papier, terwijl de CO2-uitstoot met 232 g/km voor zo’n beest ook acceptabel te noemen is. Het indrukwekkende onderstel en de (optionele) keramische remmen komen eveneens van de M5, en de prestaties zijn ook niet minder indrukwekkend: slechts 4,2 seconden heeft de M6 nodig om vanuit stilstand de 100 km/u aan te tikken. Tenzij je kiest voor de cabrio; die doet er 0,1 seconde langer over. De topsnelheid? Een milieu- en veiligheidsvriendelijke 250 km/u, maar als je kiest voor het Driver’s Package mag je van BMW doorstomen tot 305 km/u.

Uiteraard hangt de M6 vol met snufjes als adaptieve koplampen en Bluetooth-Google-wifi-spul. Hij onderscheidt zich verder van ‘gewone’ 6-series door dikke M-velgen, een uitgebreid pakket aan aerodynamish verantwoorde bumpers en carrosseriepanelen, plus een koolstofvezel dak (op de coupé). Al maakt dat ‘m nog lang geen vedergewicht, het ziet er wel behoorlijk strak uit.

Op de autosalon van Genève wordt het nieuwe M6-duo voor het eerst aan het publiek getoond. De cabrio zul je vanaf juli bij de dealer kunnen afhalen, voor de coupé moet je tot september wachten.

Reacties