BMW Vision iNext: BMW's autonoom rijdende toekomst?

Hoop op een apocalyps: zo ziet de toekomst van BMW eruit

Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept interieur
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept interieur
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept interieur
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept interieur
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept velg
BMW Vision iNext concept
BMW Vision iNext concept
BMW Vision iNext concept
BMW Vision iNext concept
BMW Vision iNext concept
BMW Vision iNext concept
BMW Vision iNext concept
BMW Vision iNext concept
BMW Vision iNext concept
BMW Vision iNext concept
BMW Vision iNext concept interieur
BMW Vision iNext concept interieur
BMW Vision iNext concept interieur
BMW Vision iNext concept interieur
BMW Vision iNext concept
BMW Vision iNext concept
BMW Vision iNext concept velg

Is dit hoe de toekomst van BMW eruit gaat zien als de Duitsers autonoom rijdende auto’s gaan produceren? Die kans is aanwezig. Maar, wat je hier ziet is nog maar een conceptauto. Een vroege conceptauto, om precies te zijn. Godzijdank. Want BMW zegt dat de BMW Vision iNext pas in 2021 in productie zal gaan. Je hebt dus nog bijna drie jaar om van je zicht te genieten voordat je dagelijks met oogbleek moet spoelen.

Mijn favoriete ruimte?

De slogan die BMW aan de Vision iNext heeft geplakt is ‘mijn favoriete ruimte’. Een slogan die nogal afwijkt van ‘BMW maakt rijden geweldig’. Maar ja, rijden is dan ook niet meer waar het om draait in de BMW Vision iNext. Het enige dat nog belangrijk is, is dat je het naar je zin hebt in je coconnetje. Hoewel de computer in de auto ongetwijfeld rustig en soepel zal rijden, kunnen we ons geen auto voorstellen waar je misselijker van wordt. En dan ben je nog niet een ingestapt.

‘Een boomhut op wielen’, noemt BMW i design opperbaas Domagoj Dukec het. Een boomhut nadat orkaan Florence is langsgeweest en er een gele inwoner van Bikinibroek met mach 3 tegenaan geramd heeft. De afdruk is blijvend.

Is dit nog wel een BMW?

Wij vragen ons af of de BMW Vision iNext straks nog wel als een BMW gaat voelen. Als hij in de autonoom rijden-modus staat, verdwijnen het stuur en de pedalen. De schermen op het dashboard laten dan alleen nog maar entertainment zien. De hoofdsteunen klappen om zodat conversatie tussen voor- en achterin wordt aangemoedigd. Maar in de boost-modus schijnt alles weer tevoorschijn te komen, gelukkig.

Klaus Fröhlich van BMW laat weten dat doe-het-zelf-rijden altijd belangrijk zal blijven in auto’s van het merk: ‘Het bestuurders-georiënteerde interieur staat nog steeds centraal. Wij hebben dat uitgevonden.’ Niet dat wij ons op dit moment kunnen voorstellen dat BMW in 2021 een volledig autonoom rijdende auto zal produceren. De tijd zal het leren.

Reacties
  1. Haye Mellema zegt op 17 september 2018 om 16:43:

    Jullie hadden het over de Lexus RX 450h met Bane-masker, maar ik denk dat BMW toch liever Bane wilde zijn. De Lexus lijkt dan nog eerder op Peter Quill met z’n masker op. (Guardians of the Galaxy) Als jullie een betere vergelijking in dit thema hebben, dan graag.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken