Hé kijk nou, een SUV van BMW met redelijke proporties. Dit is de derde generatie van de BMW X1 en hij neemt gelijk zijn elektrische broertje mee, de iX1. Het is de kleinste SUV van BMW en naast een elektrische aandrijflijn komen er benzinemotoren, dieselmotoren en plug-in hybrides.

Het interieur leent inspiratie van de grotere BMW iX, dat zie je aan de zwevende middenconsole en het doorlopende scherm achter het stuur. Dit is niet één scherm, maar eentje van 10,25 inch en eentje van 10,7 inch. BMW poetste zoveel mogelijk knoppen weg uit het interieur. Er is dus ook geen iDrive-draaiknop meer.

Specificaties en actieradius BMW iX1

De vooras en de achteras krijgen allebei een eigen elektromotor. Het gecombineerde vermogen is 313 pk en het koppel is 494 Nm. De 0-100-tijd moet 5,7 seconden in beslag nemen. De opgegeven actieradius van de BMW iX1 is 413 kilometer.

Motoren BMW X1

Er komen plug-in hybride versies van de BMW X1, maar daar verklapt BMW nog eventjes niets over. Alleen dat hij ‘substantieel’ verder rijdt dan de vorige generatie. Aan het begin willen ze vooral benzine- en dieselversies slijten.

Qua benzinemotoren kun je kiezen uit de sDrive18i met 136 pk of de xDrive23i met 204 pk en een mild-hybride hulpje van nog eens 19 pk. De diesel begint bij de sDrive18d met 150 pk en dan is er nog de xDrive23d met 211 pk (waarvan 19 van een elektromotortje).

De prijzen van de nieuwe BMW X1 en iX1 zijn nog niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)