Vroeger was het een keuze voor de sportieve fijnproever, tegenwoordig lijkt elke BMW het te hebben: het M Sportpakket. Je weet wel, zo’n uitvoering met dikke bumpers, grotere wielen, nepuitlaten en een sportiever interieur. Tegenwoordig is het best lastig om dat pakket te omzeilen. De Z4, 2 Serie Coupé en 8 Serie kun je niet zonder bestellen. Daarom waren wij zo blij verrast dat de BMW X5 25 Jahre geen M Sportpakket heeft. Het is een speciale editie voor de Canadese markt.

Je mag zelf raden waarom de X5 de naam heeft gekregen die hij heeft en jezelf trakteren op een saucijzenbroodje. De auto bestaat inderdaad 25 jaar. We mogen daar best even bij stilstaan, want de X5 was een van de eerste auto’s in zijn klasse en daarmee een van de grondleggers van een compleet nieuw genre auto’s: die van de ‘softroaders’. Het gros van de auto’s waar jullie allemaal zo graag in rijden, heeft zijn succes te danken aan de BMW X5.

Wat is er zo speciaal aan de BMW X5 25 Jahre?

De BMW X5 reed namelijk als een personenauto, in tegenstelling tot Jeep Grand Cherokees, Mercedes G-Klasses en Range Rovers. Dat waren nog echte terreinauto’s. Het grappige is, met de BMW X5 25 Jahre gaat BMW juist achter de offroad-look aan. Er is namelijk niet een sportief M-pakket gemonteerd, maar het xDrive-offroadpakket. Nu moet je dat ‘offroad’ wel ruim nemen, maar we zien eindelijk een keer niet de verplichte ///M-badge op een speciale BMW.

BMW X5 25 Jahre groen E53 voorzijde

Er is ook niet gekozen voor een matte, grijze of matgrijze tint. Nee, de BMW X5 25 Jahre is uitgevoerd in Oxfordgrün of Le Mans Blau. Dat zijn beide kleuren die je origineel op de eerste generatie X5 kon bestellen. Zelfs de velgen zijn een verwijzing naar 25 jaar geleden. Kijk, dat zien we graag. Voor de liefhebbers zijn alle lijsten Shadowline, dus hoogglans zwart. Opmerkelijk, want meestal is de xLine voorzien van aluminium lijstjes. Het lijkt nu misschien wat muggenzifterij, maar over 40 jaar ben je helemaal de man (m/v) als je met deze aankomt op een Cars & Coffee-meeting.

Hoeveel exemplaren gaat BMW ervan bouwen?

De standaarduitrusting is iets uitgebreider dan normaal. De BMW X5 25 Jahre heeft bijvoorbeeld velgen die lijken op de wielen van de eerste X5. Verder zijn er dingen als Harman Kardon-audio, stuurwielverwarming en een volledig ‘Sensafin’-interieur. Ook is een M Sport-differentieel standaard. Hé, dan is daar toch nog een M Sport-onderdeel. Heb je een blauw exemplaar, dan krijg je een zilvergrijs interieur, heb je smaak en kies je voor de groene, dan krijg je een koffiebruin interieur.

Lees ook: BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

De motor in de BMW X5 25 Jahre is altijd een zescilinder, die BMW cryptisch xDrive40i noemt. Deze levert 375 pk, waarmee je in 5,4 seconden naar de 100 km/u kunt sprinten. Sneller dus dan de 4.4-liter V8 uit de eerste generatie. BMW gaat er 250 exemplaren van bouwen. Ze zijn slim genoeg geweest om te zorgen dat je ‘m niet zelf zo kunt configureren, dus je bent samen met die 249 andere eigenaren heel erg uniek.

Reacties

  • T-Lens heeft op 12 september 2024 geschreven:

    Persoonlijk zou ik er onmiddellijk terug zilveren lijsten + nieren opzwieren. Vind ik veel frisser en premium uitzien.
    Bmw zou terug wat meer vrije keuze mogen geven qua opties ipv alles in lines vast te pinnen. Beetje vreemde commerciële zet om je verkoop van opties zo te beperken.

    • Michael heeft op 12 september 2024 geschreven:

      Eens. Ik zou ook std echt leer verwachten ipv nep leer, doelgroep is niet de EVangelisten. De lijsten zijn vrij grof, ik denk zwart dit beter verhult. De groene kleur is heel fraai en natuurlijk de B58 6 in lijn ook. Ik heb zelf een F36 44o gran coupé gekocht voor de privé ritten met diezelfde motor zonder Msport maar met high exec, dus met verfijnde chrome lijsten. Weegt nog geen 1600 kg, echt een feest.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear