Daar is hij dan, nu officieel, en waar we al een beetje bang voor waren: de BMW X6 wijkt in zo goed als niets af van de conceptauto die onlangs op de IAA in Frankfurt al tot eh… verdeelde meningen leidde.
 
Laten we het zo zeggen: een stevig percentage van de bezoekers vond dat de auto direct verwijderd moest worden omdat de IAA nu eenmaal een autotentoonstelling is en geen spookhuis. De rest bezigde vooral kwalificaties als ‘moedig’, ‘apart’ en ‘iemand nog koffie?’.
 
Je kunt zeggen wat je wilt, maar de ontwerpafdeling van BMW houdt de laatste jaren de gemoederen danig in beweging. Er waren maar weinig modellen die niet tot eindeloze mooi/lelijk-discussies leidden, en de Duitsers maakten met hun radicale keuzes veel vrienden, maar ook bijzonder veel vijanden. Wij van Top Gear (een enkele uitzondering daargelaten) behoorden nadrukkelijk tot het eerste kamp, maar we moeten zeggen dat BMW het ons met de X6 wel érg moeilijk maakt. Nomen est Omen. Vrij uit het Latijn vertaald betekent dat zoiets als ‘de naam zegt het al’. Het weerspiegelt onze gevoelens nog op de mildste wijze. ‘X6’ klinkt aardig in de richting van het Engelse ‘excess’, wat je kunt vertalen met ‘overschot’ of ‘te veel’. En dan niet van het goede…
 
Maar laten we verder niet al te veel woorden wijden aan het uiterlijk; we hebben ons wat dat betreft de vorige keer al een beetje laten gaan en we zijn veel benieuwder naar wat jullie van de X6 vinden. Om jullie niet te veel te beïnvloeden, bij deze ook nog wat goed nieuws: de X6 heeft de primeur van een nieuwe motor, die niet veel maar héél veel goeds belooft. Het is de grote broer van de fijnste motor die BMW tot nu toe maakte, de drieliter zes-in-lijn met dubbele turbo die onder andere in de 335i zit. De nieuweling is een 4,4-liter twinturbo-V8 met 407 pk vermogen en een vrachtwagenachtige trekkracht van 600 Nm.
 
Met deze monstermotor, die ongetwijfeld ook z’n weg naar andere modellen zal gaan vinden, moet de X6 in 5,4 tellen naar de 100 kunnen. Andere beschikbare motoren zijn de voornoemde drieliter benzinemotor en de twee drieliter diesels met één (235 pk, 520 Nm) of twee turbo’s (286 pk, 580 Nm). Dit voorjaar kun je al bij de Nederlandse dealer gaan kijken of het allemaal echt zo erg is. Waarmee we zijn aangekomen bij de Vraag van de Dag: wat vind jij van de X6? Mooi? Lelijk? Zinvol? Coupé (zelf zeggen ze van wel, namelijk)? Hebben? Terugtrappen? Vertel het ons!
Hieronder trouwens een videootje van de X6 – de promo van BMW.

Reacties