Boldmen CR4 is een koolstofvezel BMW Z4

Met een beetje Wiesmann

Foto('s): BoldmenBoldmen CR4 (omgebouwde BMW Z4)
Foto('s): BoldmenAchterkant Boldmen CR4 (omgebouwde BMW Z4)
Foto('s): BoldmenVoorkant Boldmen CR4 (omgebouwde BMW Z4)
Foto('s): BoldmenZijkant Boldmen CR4 (omgebouwde BMW Z4)
Foto('s): BoldmenBoldmen CR4 (omgebouwde BMW Z4)
Boldmen CR4 (omgebouwde BMW Z4)
Achterkant Boldmen CR4 (omgebouwde BMW Z4)
Voorkant Boldmen CR4 (omgebouwde BMW Z4)
Zijkant Boldmen CR4 (omgebouwde BMW Z4)
Boldmen CR4 (omgebouwde BMW Z4)

We vonden het vroeger altijd heel bijzonder dat Kapitein Picard van Star Trek zo moest benadrukken dat hij ergens zonder haar op z’n hoofd heenging. Pas toen we ouder waren, begrepen we dat hij boldly (dapper) zei, en niet baldly (kalend). We hebben het even voor je nagekeken: alle mensen achter deze Boldmen CR4 hebben nog haar op de knar. Het bedrijf achter deze omgebouwde BMW Z4 werd vorig jaar opgericht met hulp van Friedhelm Wiesmann, één van de broers achter sportautomerk Wiesmann.

De Boldmen CR4 begint zijn leven als een BMW Z4 van de nieuwste generatie. Het vermogen van de 3,0-liter zes-in-lijn groeit ietsjes naar 409 pk en 610 Nm, maar dat is niet waar het hele project om draait. Bijna de volledige carrosserie verdwijnt de prullenbak in en Boldmen monteert een nieuwe koolstofvezel koets. De nieuwe 0-100-tijd dankzij het afgenomen gewicht en de toename in vermogen is 3,9 seconden. Het vermogen gaat via een automaat naar de achterwielen.

Het uiterlijk van de Boldmen CR4

De koplampen met koolstofvezel armatuur doen denken aan die van de Alfa Romeo 4C, maar deze CR4 kan het iets meer hebben, wat ons betreft. De achterkant met de aflopende zijkanten doet sterk denken aan de auto’s van het merk Wiesmann. Sowieso lijkt de auto iets meer volume in de neus te hebben, waardoor de verhoudingen beter kloppen dan bij de Z4. En zijn we gek als we een beetje van de Jaguar F-type in de voorbumper zien?

De prijs van de omgebouwde Z4

In totaal moeten 100 Z4’s de make-over krijgen naar Boldmen CR4. De eerste twintig staan voor dit jaar op de planning. Per stuk moeten de auto’s 185.000 euro kosten, zonder Nederlandse belastingen. Dat is bijna drie keer zoveel als de normale Z4 M40i, die in Duitsland 62.700 euro kost. De Nederlandse prijs voor de CR4 is niet bekend. Een BMW Z4 M40i kost hier minimaal 78.888 euro.

Is dit dan de nieuwe Wiesmann?

Nee, de Boldmen CR4 staat helemaal los van het automerk Wiesmann. De financiële crisis deed Wiesmann de das om en het bedrijf stopte in 2014 met de verkoop van hun auto’s. De broers Wiesmann verkochten de toko aan investeerder Roheen Berry, die wel grootse plannen heeft met het merk. Het plan van automerk Wiesmann was om in 2020 met een nieuw model te komen, maar waarschijnlijk gooide corona de planning overhoop.

Reacties
  1. Chrispy zegt op 20 juli 2021 om 07:52:

    Ik ben niet echt te vinden voor de “net uit de tube geknepen” look van de achterkant maar deze is best wel netjes. De voorkant echter, ik weet niet waar jij die 4C en F-type vergelijking vandaan haalt maar al wat ik daarbij kan voorstellen is één of andere low budget AliExpress Nissan GT-R look front conversie. Zo ééntje waar de foto bij de advertentie een echte GT-R laat zien maar wanneer je alles installeert, het er als dit komt uit te zien. lol

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken