Brabus G V12 900 is de krachtigste twaalfcilinder-SUV

Brabus legt een V12 in de G-klasse omdat AMG het zelf niet doet

Brabus G V12 900
Brabus G V12 900
Brabus G V12 900 badge
Brabus G V12 900 velg
Brabus G V12 900 koolstofvezel motor
Brabus G V12 900 koolstofvezel motor
Brabus G V12 900 koolstofvezel leer
Brabus G V12 900 koolstofvezel leer
Brabus G V12 900
Brabus G V12 900 interieur leer
Brabus G V12 900 middenconsole koolstofvezel
Brabus G V12 900 dashboard
Brabus G V12 900 interieur
Brabus G V12 900 kofferbak
Brabus G V12 900
Brabus G V12 900
Brabus G V12 900
Brabus G V12 900
Brabus G V12 900
Brabus G V12 900 badge
Brabus G V12 900 velg
Brabus G V12 900 koolstofvezel motor
Brabus G V12 900 koolstofvezel motor
Brabus G V12 900 koolstofvezel leer
Brabus G V12 900 koolstofvezel leer
Brabus G V12 900
Brabus G V12 900 interieur leer
Brabus G V12 900 middenconsole koolstofvezel
Brabus G V12 900 dashboard
Brabus G V12 900 interieur
Brabus G V12 900 kofferbak
Brabus G V12 900
Brabus G V12 900
Brabus G V12 900

Een twaalfcilinder in een legervoertuig van 30 jaar oud lepelen was geen goed idee, maar daardoor was de vorige G-klasse met V12 niet minder geslaagd. De nieuwe Mercedes G-klasse oogt oud, maar krijgt alle techniek en verfijning mee van een hedendaagse SUV. Nog nooit was er een G-klasse zo geschikt om een V12 te ontvangen als nu. Helaas laat het huidige (politieke) klimaat het niet meer toe.

Gelukkig zijn er partijen als Brabus, die niet hoeven te voldoen aan emissie-eisen of verdere homologatie. Eventuele discussies met de fiscus zijn het probleem van de klant. En daarom kunnen zij je de Brabus G V12 900 aanbieden: een G-klasse met een V12-motor. Iets wat Mercedes of AMG zelf niet meer voor elkaar krijgen.

Brabus noemt het de krachtigste twaalfcilinder-SUV ter wereld. De V12 produceert 900 pk en 1.500 Nm. Om ervoor te zorgen dat een stoplicht sprint niet eindigt in ademhalingsproblemen en een ritje naar de bandenboer, begrenst Brabus het koppel op 1.200 Nm. Het totale gewicht komt op 2.660 kilo.

Waar komt de motor van de Brabus G V12 900 vandaan?

De 6,3-liter V12-motor komt uit de Mercedes S 600 L, waar de krachtklont normaal 530 pk produceert. Brabus installeert een krukas met een langere slag en boort de cilinders op voor grotere zuigers. Het nieuwe vermogen zorgt voor een 0-100-tijd van 3,8 seconden en een topsnelheid van 280 km/u. Net als in de McLaren F1 krijgt de Brabus G V12 bladgoud onder de motorkap als isolatie.

De Brabus G V12 900 dijt 10 centimeter uit dankzij de Widestar-bodykit en draagt velgen van het maatje 23 of 24 inch om de wielkasten goed te vullen. Aan de buitenkant dus een hoop inzetten van koolstofvezel en meer badges dan Ash Ketchum. Het interieur slokt een halve veehouderij op en is van top tot teen bekleed met leer.

De tuner bouwt slechts tien exemplaren van de V12-G en de prijzen beginnen bij 605.055 euro, zonder belastingen. We verwachten dat je precies vijf minuten hebt om er een te bestellen, want dit soort dingen gaan als warme broodjes. Het opgegeven verbruik in de stad is trouwens 26,4 liter per 100 kilometer.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws