Bugatti Bolide: 1.850 pk en en Ringtijd van 5:23

Een productieversie is nog niet zeker

Bugatti Bolide 2020
Foto('s): BugattiBugatti Bolide 2020
Foto('s): BugattiInterieur Bugatti Bolide 2020
Foto('s): BugattiAchterkant Bugatti Bolide 2020
Foto('s): BugattiAchterkant Bugatti Bolide 2020
Foto('s): BugattiBovenkant Bugatti Bolide 2020 (11)
Foto('s): BugattiChassis Bugatti Bolide 2020
Foto('s): Bugatti
Foto('s): Bugatti
Foto('s): Bugatti
Foto('s): Bugatti
Foto('s): Bugattibugatti bolide
Foto('s): BugattiBugatti Bolide in Pitbox of garage
Foto('s): BugattiBugatti Bolide Gullwing-doors
Foto('s): BugattiBugatti Bolide 2020 en Vision Gran Turismo en EB110
Bugatti Bolide 2020
Bugatti Bolide 2020
Interieur Bugatti Bolide 2020
Achterkant Bugatti Bolide 2020
Achterkant Bugatti Bolide 2020
Bovenkant Bugatti Bolide 2020 (11)
Chassis Bugatti Bolide 2020
bugatti bolide
Bugatti Bolide in Pitbox of garage
Bugatti Bolide Gullwing-doors
Bugatti Bolide 2020 en Vision Gran Turismo en EB110

Het is de vraag die velen stelden, maar waarvan niemand dacht dat hij ooit beantwoord zou worden: wat als Bugatti een lichtgewicht auto zou bouwen zonder restricties, met alles afgestemd op het circuit? Stop met peinzen, want het antwoord is duidelijk. Je kijkt naar de Bolide, Bugatti’s idee van een geinige circuitdag. De Bugatti Bolide produceert 1.850 pk en 1.800 kilo downforce. De topsnelheid is meer dan 500 km/u en de 0-100-tijd is een belachelijk korte 2,17 seconden.

De Bolide volgt de trend van extreem dure auto’s die je niet op straat mag rijden, maar waarvoor ook geen racekampioenschap bestaat. Net als de McLaren Senna GTR of de Aston Martin Vulcan. Er zijn geen regels (op de natuurwetten na) waaraan de Bolide hoeft te voldoen, dus Bugatti kon de auto zo extreem maken als ze maar wilden. Achterin ligt uiteraard de bekende 8,0-liter W16-motor met vier turbo’s. Niet met 1.600 pk zoals in de Chiron Super Sport, maar met nog eens 250 pk extra.

Het koppel bedraagt ook 1.850, maar dan in newtonmeters uitgedrukt. Met 1.240 kilo is de Bugatti Bolide niet alleen 100 kilo lichter dan een Porsche Cayman GT4, hij weegt tevens 755 kilo minder dan een normale Chiron. De verhouding gewicht/vermogen komt neer op 0,67 kilo per pk. Dat is het getal waarmee Bugatti ons eerder plaagde. Voor het nieuwe vermogen moest het volledige koelsysteem van de W16 worden herzien. Daarom is er nu bijvoorbeeld een extra lucht-naar-lucht-intercooler toegevoegd, boven op de water-naar-lucht-intercooler.

Het dieet van de Bolide

De Bolide is zo minimalistisch mogelijk gebouwd en dat scheelt al een hoop gewicht. Waar mogelijk monteerde Bugatti titanium onderdelen uit een 3D-printer. De vooras is hol en de remklauwen aan weerszijden wegen maar 2,4 kilo per stuk. De velgen vooraan wegen maar 7,3 kilo per stuk, achteraan wegen ze 8,4 kilo. De ophanging kan het gewicht van twee Chirons aan, om zo de 1.800 kilo downforce bij 320 km/u te kunnen verwerken. Door de grip in de bochten genereert de Bolide zomaar 2,8 g.

Met een hoogte van 995 millimeter is de Bugatti Bolide precies zo hoog als de oude Bugatti Type 35. De deuren zijn van het type Gullwing, net als bij een oude Mercedes 300SL. De 0-500-tijd is een kleine 33,62 seconden en de rondetijd op de Nürburgring zou 5 minuten en 23,1 seconden moeten bedragen. De snelste auto ooit op de Nürburgring, de Porsche 919 Hybrid Evo, zette een tijd neer van 5 minuten en 19 seconden.

Een productieversie is niet zeker

Nu het slechte nieuws. Bugatti is er nog niet helemaal zeker van of ze de auto in productie willen nemen. Alle genoemde cijfers zijn gesimuleerd. De auto is nog nooit de Nürburgring rond geweest. Wel werd er getest met een prototype op het Franse circuit Paul Ricard. We vragen ons af of dit dan een echt prototype was of dat de gecamoufleerde auto puur het doel had om camera’s te trekken en PR te genereren. We zijn het er allemaal wel over eens dat we Bugatti deze auto willen zien maken. Niet?

Reacties
  1. TG zegt op 29 oktober 2020 om 09:50:

    Graag een video erbij a.u.b.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws