
Als je denkt aan een lenige, wendbare sportauto, denk je niet direct aan een Bugatti Chiron. Sterker nog, je denkt aan zo’n beetje alles behálve een Bugatti Chiron. Daar moest maar eens iets aan gedaan worden, vonden ze in Molsheim. Daarom presenteren ze vandaag de Bugatti Chiron Pur Sport.
Een lichtgewicht circuitbeest? Dat ook weer niet, maar Bugatti heeft er een hoop aan gedaan om bij de Pur Sport wat meer scherpte in te bouwen. ‘We spraken met onze klanten en realiseerden ons dat ze een auto willen die nog meer wendbaarheid en dynamisch bochtengedrag vertoont’, aldus Bugatti-baas Stephan Winkelmann.
Specificaties Bugatti Chiron Pur Sport
Bugatti legde de versnellingsbakverhoudingen 15 procent dichter bij elkaar. De rode lijn van de 8.0 quad-turbo W16 kwam 200 tpm hoger te liggen, op 6.900 tpm. Deze combinatie van ingrepen zou moeten zorgen voor 40 procent betere ‘elasticiteit’ ten opzichte van de standaard Chiron. Zo gaat ie bijvoorbeeld twee seconden sneller van 60 naar 120 km/u. Dit terwijl het vermogen van 1.500 pk en het koppel van 1.600 Nm hetzelfde zijn gebleven. Het gewicht blijft fors, maar daalde toch mooi met 50 kilo, onder meer door het verwijderen van de hydraulische achterspoiler.
Omdat (relatieve) behendigheid het sleutelwoord was, onderging de Bugatti Chiron Pur Sport ook de nodige aerodynamische wijzigingen. Verschillende luchtinlaten werden vergroot of anderszins geoptimaliseerd, en de auto genereert op snelheid meer downforce op de achteras – dankzij de 1,9 meter brede spoiler achterop. Dit alles betekent wel dat de topsnelheid daalt naar ‘slechts’ 350 km/u, door alle luchtweerstand en neerwaartse kracht die de auto in deze set-up ondervindt.
Wendbaarder weggedrag
Het onderstel werd aangepast om het weggedrag fijn te slijpen. De vering vóór is 65 procent stijver; achter scheelt het 33 procent met de standaardauto. De camber (wielvlucht) slonk met 2,5 graad en er werden koolstofvezel stabilisatorstangen toegevoegd. De nieuw ontworpen wielen zijn lichter, en Michelin voorzag ze van banden die tot 10 procent meer laterale acceleratie aankunnen.
In de tweede helft van 2020 gaat de productie van de Bugatti Chiron Pur Sport van start. Er worden er slechts 60 gebouwd. Ga er maar aan staan als je er een wilt hebben: je mag er een bedrag van 3 miljoen euro (exclusief belastingen) voor neertellen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

De Bugatti Tourbillon heeft een atmosferische V16-motor, drie elektromotoren en 1.800 pk

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

Is de Bugatti Chiron sneller dan een Tesla of Lucid in een dragrace?

Bugatti Chiron Pur Sport drift zijn banden aan gruzelementen

Bugatti Chiron Pur Sport crasht tijdens proefrit

De eerste Bugatti Chiron Pur Sport

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Goodyear bedenkt band die zichzelf repareert

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Van dit bijzondere eerste-wereldprobleem heb je alleen last in een dikke auto

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Als je een boete krijgt met dit specifieke bedrag, moet je even goed oppassen

Reacties