Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Gaat 'slechts' 350 km/u, maar houdt wel van bochtjes

Foto('s): BugattiBugatti Chiron Pur Sport 2020
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Pur Sport 2020
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Pur Sport 2020 bovenaf bird's eye view
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Pur Sport 2020
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Pur Sport 2020 spoiler vleugel
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Pur Sport 2020 wiel velg
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Pur Sport 2020
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Pur Sport 2020
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Pur Sport 2020
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Pur Sport 2020 interieur dashboard
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Pur Sport 2020 interieur dashboard stuur
Bugatti Chiron Pur Sport 2020
Bugatti Chiron Pur Sport 2020
Bugatti Chiron Pur Sport 2020 bovenaf bird's eye view
Bugatti Chiron Pur Sport 2020
Bugatti Chiron Pur Sport 2020 spoiler vleugel
Bugatti Chiron Pur Sport 2020 wiel velg
Bugatti Chiron Pur Sport 2020
Bugatti Chiron Pur Sport 2020
Bugatti Chiron Pur Sport 2020
Bugatti Chiron Pur Sport 2020 interieur dashboard
Bugatti Chiron Pur Sport 2020 interieur dashboard stuur

Als je denkt aan een lenige, wendbare sportauto, denk je niet direct aan een Bugatti Chiron. Sterker nog, je denkt aan zo’n beetje alles behálve een Bugatti Chiron. Daar moest maar eens iets aan gedaan worden, vonden ze in Molsheim. Daarom presenteren ze vandaag de Bugatti Chiron Pur Sport.

Een lichtgewicht circuitbeest? Dat ook weer niet, maar Bugatti heeft er een hoop aan gedaan om bij de Pur Sport wat meer scherpte in te bouwen. ‘We spraken met onze klanten en realiseerden ons dat ze een auto willen die nog meer wendbaarheid en dynamisch bochtengedrag vertoont’, aldus Bugatti-baas Stephan Winkelmann.

Specificaties Bugatti Chiron Pur Sport

Bugatti legde de versnellingsbakverhoudingen 15 procent dichter bij elkaar. De rode lijn van de 8.0 quad-turbo W16 kwam 200 tpm hoger te liggen, op 6.900 tpm. Deze combinatie van ingrepen zou moeten zorgen voor 40 procent betere ‘elasticiteit’ ten opzichte van de standaard Chiron. Zo gaat ie bijvoorbeeld twee seconden sneller van 60 naar 120 km/u. Dit terwijl het vermogen van 1.500 pk en het koppel van 1.600 Nm hetzelfde zijn gebleven. Het gewicht blijft fors, maar daalde toch mooi met 50 kilo, onder meer door het verwijderen van de hydraulische achterspoiler.

Omdat (relatieve) behendigheid het sleutelwoord was, onderging de Bugatti Chiron Pur Sport ook de nodige aerodynamische wijzigingen. Verschillende luchtinlaten werden vergroot of anderszins geoptimaliseerd, en de auto genereert op snelheid meer downforce op de achteras – dankzij de 1,9 meter brede spoiler achterop. Dit alles betekent wel dat de topsnelheid daalt naar ‘slechts’ 350 km/u, door alle luchtweerstand en neerwaartse kracht die de auto in deze set-up ondervindt.

Wendbaarder weggedrag

Het onderstel werd aangepast om het weggedrag fijn te slijpen. De vering vóór is 65 procent stijver; achter scheelt het 33 procent met de standaardauto. De camber (wielvlucht) slonk met 2,5 graad en er werden koolstofvezel stabilisatorstangen toegevoegd. De nieuw ontworpen wielen zijn lichter, en Michelin voorzag ze van banden die tot 10 procent meer laterale acceleratie aankunnen.

In de tweede helft van 2020 gaat de productie van de Bugatti Chiron Pur Sport van start. Er worden er slechts 60 gebouwd. Ga er maar aan staan als je er een wilt hebben: je mag er een bedrag van 3 miljoen euro (exclusief belastingen) voor neertellen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws