
Het is makkelijk om naar de Bugatti Chiron te wijzen en lacherig te doen dat hij niet meer de snelste auto ter wereld is. En dat kleine autobouwers als Koenigsegg en Hennessey de auto inhalen of in dreigen te halen. Maar het klinkt misschien gek: bij de Bugatti Chiron draait het niet allemaal om snelheid.
Geen enkele andere auto haalt met hetzelfde gemak die bloedstollende snelheden. Het karakter van de W16 kun je niet evenaren met een V8. En al helemaal geen enkele andere auto doet het met hetzelfde comfort. Of dezelfde finesse. Het is boven alles een formidabele cruiser. Daarom is het een vreemde keuze om een hardere circuit-versie van de hypercar te maken.
En toch is hij er: dit is de Bugatti Chiron Sport. Om te beginnen zijn de dempers 10 procent harder. De circuitvriendelijke uitvoering is 18 kilo lichter dankzij lichtgewicht wielen, koolstofvezel stabilisatorstangen, een koolstofvezel plaat bij de intercooler en koolstofvezel ruitenwissers. Vooral dat laatste zal een grote impact hebben.
De achterruit is lichter en ook het uitlaatsysteem is aangepast, waardoor je nu vier uitlaatstukken ziet. De Bugatti Chiron Sport stuurt directer en ook het differentieel werd lichtelijk aangepast. De Chiron heeft nu Dynamic Torque Vectoring.
Meer vermogen voor de Bugatti Chiron Sport?
Meer vermogen? Laten we de rotatie van de aarde lekker intact laten. Nee, 1.500 pk blijft het magische getal van de quad-turbo W16-motor. In 2,5 seconden zit je op 100 km/u en de topsnelheid ligt voorlopig op 420 km/u. Wat dat kost? De basisprijs is 2,65 miljoen euro, zonder belastingen.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro
