Bugatti Chiron Super Sport is 'nieuw'

De top-Chiron is hier, nog een keer

Foto('s): BugattiBugatti Chiron Super Sport 2021
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Super Sport 2021
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Super Sport 2021
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Super Sport 2021
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Super Sport 2021
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Super Sport 2021
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Super Sport 2021
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Super Sport 2021
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Super Sport 2021
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Super Sport 2021
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Super Sport 2021
Foto('s): BugattiBugatti Chiron Super Sport 2021
Bugatti Chiron Super Sport 2021
Bugatti Chiron Super Sport 2021
Bugatti Chiron Super Sport 2021
Bugatti Chiron Super Sport 2021
Bugatti Chiron Super Sport 2021
Bugatti Chiron Super Sport 2021
Bugatti Chiron Super Sport 2021
Bugatti Chiron Super Sport 2021
Bugatti Chiron Super Sport 2021
Bugatti Chiron Super Sport 2021
Bugatti Chiron Super Sport 2021
Bugatti Chiron Super Sport 2021

De betekenis van de woordencombinatie ‘geheel nieuw’ krijgt het aardig te verduren de laatste tijd. Zo is dit de ‘geheel nieuwe’ Bugatti Chiron Super Sport, de überversie van de Bugatti Chiron die je op zich al sinds 2019 kent. Maar dat betrof een recordauto (hij reed 490,484 km/u, of ruim 304 mph) en 30 speciale ‘300+’-versies ter ere van dat record. Het is niet meteen duidelijk of deze Chiron Super Sport mechanisch wezenlijk anders is dan die 300+, maar het lijkt er niet op.

Bugatti-CEO Stephan Winkelmann noemt het ‘de essentie van wat we de afgelopen jaren hebben geleerd en ontwikkeld – de ultieme grand tourer’. Vooral voor rechtuitprestaties dus – wil je bochten nemen, dan kun je beter een Chiron Pur Sport kopen.

Getallen! We willen getallen!

Dankzij grotere turbo’s en aanpassingen aan de oliepompen en cilinderkoppen haalt de Bugatti Chiron Super Sport nu 1.600 pk uit zijn 8,0-liter W16. Dat is hetzelfde vermogen als de 300+. De rode lijn staat 300 tpm hoger op de toerenteller, bij 7.100 tpm, en het koppel wordt breder uitgesmeerd. De zevende versnelling is 3,6 procent langer. Ook is de auto 23 kilo lichter.

Van 0 naar 200 km/u gaat de Bugatti Chiron Super Sport in 5,8 seconden; 0 naar 300 duurt 12,1 seconden. Het merk geeft niet op hoe snel de auto van 0 naar 400 gaat, maar zegt wel dat hij dat ‘7 procent sneller’ doet dan een gewone Chiron. De topsnelheid? ‘Tot 440 km/u’, ook hetzelfde als de productie-300+. Als je je afvraagt of de banden dat aankunnen: met gemak. De Michelin Pilot Sport Cup 2’s werden speciaal ontwikkeld voor snelheden tot 500 km/u.

De details van de Bugatti Chiron Super Sport

De Super Sport is 25 centimeter langer dan de gewone Chiron, als onderdeel van geoptimaliseerde aerodynamica om bij een relaxte kruissnelheid van 440 km/u een perfecte balans tussen opwaartse en neerwaartse krachten te bereiken. De gaten in de voorspatborden – een knikje naar de EB110 – zorgen dat de lucht uit de wielkasten kan ontsnappen. De uitlaten kregen een ander plekje om de diffuser meer ruimte te geven (en ze klinken vetter).

De wielen zijn nieuw en exclusief voor de Bugatti Chiron Super Sport. Maar als je wilt, kun je ook opteren voor de magnesium exemplaren van de Pur Sport.

De prijs? 3,2 miljoen euro – zonder opties welteverstaan. En zonder belastingen. Niet goedkoop nee, maar wel een bescheiden optrekje in Friesland minder prijzig dan de 3,5 miljoen euro die de 300+ moest kosten. Vanaf volgend jaar wordt de Bugatti Chiron Super Sport uitgeleverd.

Reacties
  1. Chris zegt op 8 juni 2021 om 22:55:

    Toch wel veel geld om een kleine piemel te compenseren (een andere reden is er volgens mij niet om zo’n lelijke platgeslagen olifant te kopen, die 400-500 km/h kun je toch nooit op de openbare weg rijden).

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken