Hard rijden in een rechte lijn is heel erg leuk, maar de lol gaat er vrij snel vanaf. Daar denkt niet iedereen hetzelfde over. Mate Rimac – de eigenaar van Rimac Automobili en dus ook van Bugatti – heeft zijn zinnen gezet op een nieuw snelheidsrecord. Hij wil dat Bugatti de grens van 500 km/u gaat doorbreken, zo laat hij weten aan TopGear.

Althans, we betrapten Rimac op een gesprekje met een official van bandenleverancier Michelin. Bij navraag ontkende Mate Rimac het niet, integendeel. Hij bevestigde dat dat dat precies het onderwerp van het gesprek was. Want ja, ze hadden net 453 km/u gehaald met de Bugatti Mistral en dus was de vraag: is 500 km/u eigenlijk ook mogelijk op deze banden?

Enorm veel vermogen nodig

Natuurlijk, 500 km/u klinkt enorm ver weg. Zeker op dat soort hoge snelheden wordt de weerstand kwadratisch hoger. Met 100 pk haal je makkelijk 160 km/u. Met 200 pk haal je makkelijk 220 km/u en met 300 pk haal je 250 km/u. Een auto heeft enorm veel extra vermogen nodig voor relatief een klein beetje extra topsnelheid. Voor 500 km/u heb je dus helemaal een enorm surplus aan vermogen nodig.

Bugatti wil 500 km/u halen, maar dat gaat niet met deze Chiron en Nevera gebeuren

En dus zijn goede banden nodig die een grote zware Bugatti stabiel op de weg kunnen houden. Dus ja, als men bij Bugatti zich afvraagt of een band geschikt is voor 500 km/u, dan lijkt het er wel op dat ze daar plannen hebben om een dergelijke auto te bouwen. Onlangs verbrak Bugatti het record voor cabriolets (althans, een hypercar zonder dak) met de Mistral, die nog gebaseerd is op de oude Bugatti Chiron.

Waarom het lastig wordt voor Bugatti om die 500 km/u te halen

De nieuwe generatie hypercar, de Bugatti Tourbillon, is de eerste Bugatti van de nieuwe stijl. Bugatti was voorheen eigendom van Volkswagen en tegenwoordig van Rimac. Dat zorgt sowieso voor een nadeel en dat is dat Bugatti geen gebruik meer kan maken van Volkswagen testbaan in Ehra-Lessien met een recht stuk van 8,7 kilometer. Dus het gaat nog een karwei worden om überhaupt in de buurt te komen van de 500 km/u.

Dan is het natuurlijk tijd voor de broodnodige nuance, want is die 500 km/u die Bugatti wil halen relevant? Dat was het eigenlijk al niet met de Bugatti Veyron, bijna 20 jaar geleden een snelheid van 400 km/u kon halen. In de tussentijd zijn er wel wat andere hypercars bijgekomen zoals de Koenigsegg Agera en Hennessey Venom F5, maar die zijn nog niet in de buurt geweest van de 500 km/u. Het is dus vooral een wedstrijdje automotive verplassen en is dat niet het mooiste dat er is?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)