Byton M-Byte: Chinees met breedstbeeld

Jij dacht dat het scherm van een Tesla groot was? In China lachen ze daarom, en hard ook. Want zij komen nu met de Byton M-Byte

Byton M-Byte
Byton M-Byte
Byton M-Byte
Byton M-Byte

Inmiddels is in Las Vegas de Consumer Electronics Show, kortweg CES, losgebarsten. Omdat auto’s nu eenmaal steeds meer elektronica bevatten en nogal nadrukkelijk op consumenten zijn gericht, vinden steeds meer autofabrikanten die CES een prima podium om hun nieuwste gadgets eens op het publiek los te laten.

Zo ook Byton, een bij ons vrij onbekende automaker van Chinese herkomst. Vorig jaar lieten ze al een concept zien (op de tweede foto te bewonderen), uiteraard ook op CES. Van die auto tonen ze nu de productieversie. Nu zijn concept-auto’s altijd leuk en aardig, maar ze jeuken meestal van de dingen waarvan je al meteen kunt zeggen: die gaan van jelangzalzeleven niet in productie. En dat gold zeker voor die Byton M-Byte. Want een scherm over de complete breedte van de auto… Supercool, maar dat gaat ‘m dus niet worden.

Byton M-Byte doet het gewoon

Nou, wel dus. Ook in de productieversie, die je in de loop van dit jaar gewoon zou kunnen kopen (als Byton bij ons leverbaar zou zijn, dat is…) prijkt dat megabreedbeeldscherm. Hoe breed, vraag je? Liefst 48 inch, omgerekend 1 meter en 22 centimeter breed. Dat zijn zo’n 24 smartphones, of zeven tablets, als je dat liever hebt. En daar stopt het niet. Het midden van het stuur is een touchscreen, waarmee je al die visuele pracht kunt bedienen. Zou ook een beetje moeizaam verhaal worden als je even moest van rechts naar links moest swipen op dat 48″-exemplaar.

Het 7-inch scherm op het stuur blijft overigens gewoon op zijn plek als je stuurt – een beetje zoals de Citroën C4 dat ooit had. Daarnaast heeft de Byton M-Byte nog meer leuks aan boord. Diverse antennes en 5G-internet regelen bijvoorbeeld dat je altijd én razendsnel verbonden blijft met de boze buitenwereld. Amazon Alexa zorgt ervoor dat je Byton M-Byte je altijd begrijpt als je tegen hem praat. En verdomd: de Byton M-Byte schijnt zelfs te rijden. Ook zelf, op autonoom level 3, als jij te druk bent met appen of zo.

Eerst naar de achterkant van de maan, dan naar Nederland

Dat rijden doet de Byton M-Byte uiteraard elektrisch. Er zijn twee batterijpakketten leverbaar: één van 71 kWh en één van 95 kWh, goed voor actieradiussen van respectievelijk 400 en 515 kilometer. De prijs zou moeten beginnen bij zo’n 40.000 euro. Als gezegd: Byton is niet leverbaar in ons land. Maar als de Chinezen een karretje kunnen neerzetten op de achterkant van de maan, moeten ze Nederland op termijn ook wel kunnen vinden, toch?

 

Reacties
  1. Andy VEREECKEN zegt op 23 februari 2019 om 10:52:

    Ik heb er al eentje besteld. Als ze natuurlijk binnen de opgegeven prijsofferte kunnen blijven van minder dan 50000 euro.

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws