Cannonball-record is gebroken in een AMG

Van de ene kant van Amerika naar de andere met een gemiddelde snelheid van 165 km/u

Foto('s): Vin WIkiCannonball-record
Cannonball-record

De opzet is zo simpel dat als Dan Gurney en Brock Yates in 1971 niet in Ferrari Daytona waren gesprongen, dan had iemand anders wel het officieuze eerste Cannonball-record neergezet. Het doel van de illegale tijdrit is namelijk niets meer dan het snelst van de oostkust van Amerika naar de westkust te rijden. Auto’s zijn inmiddels een stuk sneller dan toen en van het oorspronkelijke record van 36 uur is niets mee over. Arne Toman en Doug Tabbutt mogen zichzelf de nieuwe recordhouders noemen met een tijd van 27,5 uur. Ze deden de run in een Mercedes-AMG E 63 van de vorige generatie. Het oude Cannonball-record staat op 28 uur en 50 minuten.

Op 10 november verlieten Arne en Doug de garage in Manhattan, New York. Het einddoel was Portofino Hotel in Redondo Beach, LA. De rit ging over ruim 4.500 kilometer asfalt, wat neerkomt op een idiote gemiddelde snelheid van 165 km/u, inclusief tankpauzes. De maximale toegestane snelheid op de route was daarbij nooit hoger dan 128 km/u (of 80 mijl). Om niet gepakt te worden en om de beste route te nemen, hingen de nieuwe recordhouders het dashboard vol met allerlei apparatuur, denk hierbij aan tablets en radarverklikkers. De navigatie-app Waze was een belangrijk middel voor het detecteren van politiecontroles.

Cannonball-recordFoto('s): Vin WIki

Het belangrijkste preventiemiddel voor boetes was echter niet digitaal. De twee rijders schakelden hun netwerk in van mensen om te informeren waar politieauto’s stonden. In totaal hadden ze achttien mensen geronseld in verschillende staten om voor de Mercedes uit te rijden en om te kijken of er geen controles waren. Uiteindelijk werden ze nooit staandegehouden. Achterin de Mercedes-AMG E 63 plaatste het duo een grotere brandstoftank en het vermogen van de V8 werd opgeprikt tot zo’n 700 pk met nieuwe turbo’s en betere riolering van en naar de compressors. Het binnenste en het buitenste deel van de achterlichten werd afgeplakt zodat de AMG er van veraf uitziet als een doorsnee-Honda, om geen ongewilde aandacht te trekken. Hieronder zie je het verhaal van de rijders.

Cannonball-record is gebroken in een AMG

Foto’s: Screenshots VinWiki

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws