Weet je nog, de ZL1? De ziekste, snelste versie van de vorige Chevrolet Camaro die iedereen het snot voor de ogen reed met z'n supercharged V8? Maak je borst maar nat: hij is terug.

De vorige über-Camaro schopte het met 588 pk al behoorlijk ver, maar hij verbleekt bij z'n opvolger: maar liefst 649 pk en 868 Nm brengt de nieuwe ZL1 mee. Bovendien is ie ruim 90 kilo lichter en werd er nog meer aandacht besteed aan zaken als aerodynamica en het onderstel. Het gevolg zou een meer gepolijste, verfijnde auto moeten zijn.

Tot je gas geeft, waarschijnlijk. De vorige ZL1 ging van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden. Voor de nieuwe geeft Chevrolet nog geen waarde op, maar tel alles eens bij elkaar op – meer vermogen, meer koppel, minder gewicht – en je kunt de uitkomst wel raden.

De 6,2-liter supercharged V8 is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak (met actieve rev-matching) of aan een gloednieuwe tientraps automaat. Deze beleeft z'n debuut in de ZL1 en zal tegen 2018 in nog acht andere GM-modellen te vinden zijn, waaronder, gokken we, de Corvette en de snelste Cadillacs. Naast dit hoogstandje van tandwielen profiteert de Camaro van gefinetunede Magnetic Ride-ophanging, een elektronisch sperdifferentieel, enorme Brembo-remmen (390 millimeter vóór) en 20 inch velgen met belachelijk brede Goodyear-banden (285/30 vóór, 305/30 achter).

En om alle techniek te koelen, heeft hij meer radiateurs dan een Bugatti: elf stuks. Elf.

De nieuwe Camaro ZL1 is vanaf eind dit jaar te koop in de Verenigde Staten; of ie ook (officieel) in Europa geleverd zal gaan worden, is nog niet bekendgemaakt.

Reacties