In 2019 gingen ruim 10.000 automobilisten in Nederland op de bon voor het negeren van een rood kruis. De twee jaren daarna was het aantal overtreders ongeveer gehalveerd; waar zo’n pandemie wel niet goed voor is. De boete steeg dit jaar van 250 euro naar 260 euro, maar dat heeft nog niet het gewenste effect. Aannemersbedrijf Heijmans heeft er genoeg van en wil een rigoureuze aanpak.

Bouwlui die aan de weg werken (maar ook bergers die gestrande automobilisten helpen) lopen gevaar door bestuurders die rode kruizen negeren. Bijna wekelijks gebeuren er ongelukken. Heijmans stelt voor om gebruik te maken van een chip in de auto. Deze modemchip zorgt in nieuwe auto’s voor het wifi-netwerk, maar kan ook de auto op afstand laten stoppen.

Hoe kan een auto stoppen via een chip?

De directeur van Heijmans legt uit op BNR: een pijlwagen stuurt een signaal naar de chip van de auto. Wanneer het signaal aankomt bij de auto, verschijnt er een melding van het rode kruis. Mocht de bestuurder toch doorrijden en zit er een botsing aan te komen, dan kan het systeem de auto overnemen en op afstand laten stoppen.

Het klinkt als een lastig uit te voeren plan, want het systeem moet wel zeker weten dat de auto op de rijstrook van het rode kruis zit. Behalve voor het negeren van het rode kruis, kun je je voorstellen dat de politie hier ook wel oren naar heeft; als iemand een stopteken negeert, dan laat je de bestuurder gewoon stoppen. En achtervolgingen zijn (in ieder geval met moderne auto’s) verleden tijd.

Er wordt al getest

Op dit moment is de techniek in Nederland nog niet goedgekeurd. Er wordt wel al druk getest in Oostenrijk en Duitsland. Oudere auto’s, die dus niet zo’n chip hebben, kunnen niet op afstand gestopt worden. Er moet dus wel nagedacht worden of hoe je een auto veilig op de snelweg tot stilstand brengt, zonder dat een oudere auto achterop knalt.

Reacties

  • Ron heeft op 7 oktober 2023 geschreven:

    Wordt een interessant item voor verzekering maatschappijen als daardoor nog grotere ongevallen ontstaan.
    Wie is dan wettelijk aansprakelijk daarvoor, de wegenbouwers die de chip activeren en / of de politie die dit doet.
    Hoe wordt de wet hiervoor veranderd want oudere auto ‘ s hebben dit niet.

    Reageer
  • GV heeft op 6 oktober 2023 geschreven:

    Hier zijn toch vooral veel mogelijkheden voor criminelen ben ik bang…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear