
Voor mij staken er dit jaar twee auto’s boven alle andere uit: de Porsche 911 GT3 en de Lamborghini Huracán STO. Ik wil die laatste hier toch even een eervolle vermelding geven omdat ie zo ontzettend opwindend is om te rijden – ik werd echt door ’m verrast. Het is echt zo’n auto die je laat voelen dat je leeft. Hij is fantastisch gebalanceerd, en die motor – wauw.
Maar de Porsche 911 GT3 is mijn winnaar. Wat is het toch met Porsche en deze auto’s? Ze zijn voor mij de essentie van het bedrijf. Porsche is op dit moment erg indrukwekkend bezig, want ze gaan als een trein op het EV-front, en dan heb je nog de Cayenne Turbo GT.
Daar heb ik totaal geen interesse in, maar het schijnt dat ie ongelooflijk goed rijdt. Je zou denken dat zulke zaken afleidend werken, maar tussen dat alles door bouwt Porsche dan ook nog een klein autootje genaamd de GT3. Ze maken ze niet vaak, maar elke keer is het een absolute home-run.
Enorm indrukwekkend
Je zou denken dat er inmiddels misschien wat zelfgenoegzaamheid bij komt kijken, want zeg zelf: als Porsche gewoon de vorige GT3 opnieuw lanceerde, zouden ze in een mum van tijd elk exemplaar hebben verkocht – twee keer. Maar met elke nieuwe generatie neemt deze auto weer een forse stap. Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om er een nieuwe voorwielophanging met dubbele wishbones in te persen, zal ik nooit weten. Het is enorm, enorm indrukwekkend.
Ik zou zelf gaan voor het Touring-pakket zonder de achtervleugel, omdat ik vind dat je een auto als deze elke dag moet gebruiken. Mijn 991 GT3 heeft inmiddels 76.000 kilometer op z’n teller, maar zoveel mensen laten ze alleen maar in de garage staan… Hup, naar buiten en rijden met dat ding!
Meer van TopGear


Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Deze nieuwe autoradio ziet eruit als een oude cassettespeler, maar achter het klepje zit iets anders

Waarom zie je zo vaak een losse schoen langs de snelweg liggen? En waarom is het er maar één?

Door deze slimme truc kunnen vrachtwagens snelladen zonder dat het stroomnet overbelast raakt

TU Delft bouwt duurzame auto met vergeten techniek uit jaren ’60 die op bijna elke brandstof kan lopen

Pas op: waarom je vandaag plotseling last kunt hebben van ‘ijzel’ op de Nederlandse wegen
